. جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

کد خبر: 13385 تاریخ انتشار : پنجشنبه 31 تیر 1395 | 06:09 ق.ظ

تمدن هفت هزار ساله کنارصندل لب مرز ثبت فراموشی

به گزارش سایت کنارصندل, توجه به میراث فرهنگی، آثار و اشیای قدیمی و کهن میتواند یکی از عوامل پیشرفت و توسعه هر سرزمینی قرار گیرند. همچنین ثبت ملی و جهانی آن اثر و تخصیص بودجه جهت آبادانی و رسیدگی از دیگر فواید آن است.   سرزمین بزرگ و کهن سبزواران که تمدنی ۷۰۰۰ساله را در دل خویش […]

به گزارش سایت کنارصندل, توجه به میراث فرهنگی، آثار و اشیای قدیمی و کهن میتواند یکی از عوامل پیشرفت و توسعه هر سرزمینی قرار گیرند.

همچنین ثبت ملی و جهانی آن اثر و تخصیص بودجه جهت آبادانی و رسیدگی از دیگر فواید آن است.

 


سرزمین بزرگ و کهن سبزواران که تمدنی ۷۰۰۰ساله را در دل خویش دارد و عنوان مبدأ تمدن بشریت را یدک می کشد، علیرغم کاوشهای بسیار و حضور تیمهای تحقیقاتی و باستان شناسی و کشف آثار با ارزش همچنان مظلوم و مهجور در گوشه ای رها شده و تنها نصیب آن، خاک و گرد و غباری ست که بر رویش مینشیند.

 


این میراث کهن که میتواند موجب ایجاد تحولی نو در تاریخ بشریت شود، هیچ نگاهی به جز نگاه های سیاسی و منطقه گرایی چه در داخل و خارج از منطقه را به خود ندیده است و شاید اگر هلیل رود که عامل بوجود آمدن این تمدن کهن است  رو به خشکسالی و نابودی نرفته بود، اکنون همچون روستای میمند و قنات های بم و کرمان به ثبت جهانی رسیده و در کانون توجه قرار میگرفت.

 


ثبت قنوات بم و کرمان گر چه موفقیتی برای استان کرمان است اما در مقابل وجود تمدنی هفت هزار ساله عملی کم اهمیت است که اصل را ول کرده و به فرع پرداخته اند و شاید نشان دهنده ی اهداف پشت پرده است.

 


سرزمین کهنی که به استناد تحقیقات و مطالعات و گواه باستان شناسان داخلی و خارجی مبدأ تمدن بشریت، مهد فرهنگ و تمدن، خاستگاه اولین خط و….شناخته شده است، در گوشه ای غریبانه رها شده و قنواتی با قدمتی حداکثر چند صد ساله در لیست آثار جهانی قرار میگیرند.

 


آیا این نگاه و عمل، در افکار عمومی مصداقی به جز ظلم و تبعیض را یدک میکشد؟

 


آیا ثبت کنارصندل به عنوان یک اثر جهانی، فواید و اثرات بارزتر و موثر تری نسبت به سایر کارها در پی نخواهد داشت؟

 


و یا باغ فتح آباد؟؟؟ که آبادانی یک باغ چند صد ساله بر آبادانی مبدأ تمدن بشریت اولویت یافته و زندگی هزاران مردم مظلوم منطقه جنوب نادیده گرفته شده است.

 

ثبت قنوات بم و کرمان همزمان با پروژه انتقال آب از کرمان جنوبی به شرق و مرکز استان بی شک اهداف پشت پرده بسیاری از جمله حیاتی جلوه دادن انتقال آب و حق حیات مردمان جنوب و قربانی کردن آنان برای حفظ آن قنوات جهانی میباشد.

 


اینجا سرزمینی ست که حیات و جان افراد و نیروی انسانی به چند قنات چند صد ساله ارجحیت داده شده و حقآبه زندگی قریب به یک میلیون نفر به تاراج برده میشود.

 


ظلم و تبعیض آشکارا به جنوب استان کرمان تا چند سال دیگر ادامه خواهد یافت؟
 

آیا نام کرمان جنوبی آنقدر دهشت ناک است که باید به هر طریقی کمر به نابودی آن و مردمانش بست؟
 

آیا منافع فرصت طلبان در گروی آگاهی و اقدامات هوشیارانه ی فرزندان جنوب به خطر خواهد افتاد؟و پیشرفت آنان راه نابودی سودجویان را هموار خواهد نمود؟

 

با گذشت هر یک روز، شاهد ظلم و تبعیض های جدیدی نسبت به مردم جنوب کرمان هستیم و کجاست نشانی از آن تمدن و فرهنگ هفت هزار ساله تا به یاری مردمانش رسیده و درد ناشی از اقدامات نا آگاهانه و ظلم آشکار را بکاهد؟

 

اکنون کنارصندل مبدأ تمدن بشریت با تعطیلی کاوشها, لب مرز ثبت فراموشی قرار گرفته و همچنان با بی خیالی و بی تدبیری مسؤلان باید سر در گریبان خود فرو برده  و خواب جهانی شدن را ببیند.

 


این روزها کارنامه درخشان! مدیران با ثبت قنوات پر شده چرا که تمدن هفت هزارساله و ابهت و عظمت آن در هر برگه و کارنامه ای ثبت نخواهد گردید جز در کارنامه ی مدیرانی دلسوز، لایق و آگاه.

 

کنارصندل و مبدأ تمدن بشریت بیش از ثبت جهانی نگاه من و تو را می خواهد نگاهی پر از اندیشه و همت و باید دید کدامین مسؤلین این لیاقت و افتخار نصیبشان میشود که ثبت جهانی شدن تمدن کنارصندل در زمان مسؤلیت آنها صورت بگیرد.

 

امضا : دولاخ

نظرات بینندگان:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 − دو =