. شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

کد خبر: 32039 تاریخ انتشار : چهارشنبه 30 خرداد 1397 | 09:55 ق.ظ

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان:

۹۳۹میلیارد تومان برای مقابله با خشکسالی در جنوب کرمان نیاز است

به گزارش کنارصندل، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان گفت: برای مقابله با پدیده خشکسالی و هجوم ریزگردها در این منطقه ۹۳۹میلیارد تومان اعتبار نیاز است.   دکتر محمدحسن کردستانی روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ما افزود: برنامه ششم توسعه در زمینه مقابله با پدیده خشکسالی و هجوم ریزگردها در ۲ بخش […]

به گزارش کنارصندل، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان گفت: برای مقابله با پدیده خشکسالی و هجوم ریزگردها در این منطقه ۹۳۹میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

 

دکتر محمدحسن کردستانی روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ما افزود: برنامه ششم توسعه در زمینه مقابله با پدیده خشکسالی و هجوم ریزگردها در ۲ بخش مقابله با بیابانزایی و تثبیت شن های روان و عملیات آبخیز داری و آبخوانداری با حجم ۳۲۵هزار و ۸۴۰ هکتار با اعتبار سه هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال برنامه ریزی صورت گرفته که در صورت تامین اعتبار عملیاتی می شود.

 

وی ادامه داد: در جنوب کرمان علاوه بر عملیات پیش بینی شده مازاد بر برنامه ششم، مدیریت مناطق بیابانی، مرتعکاری، مدیریت چرای دام، مدیریت رواناب، توانمندسازی جوامع روستایی، مالچ پاشی توام با نهالکاری و نگهداری و مراقبت در سطح یک میلیون و یکصد هزار هکتار با اعتبار سه هزار و ۶۹۰

میلیارد ریال برنامه ریزی شده است.

وی بیان کرد: همچنین طرح همیاران آب، پیشنهاد برنامه میان مدت پنج ساله آبخیز داری و آبخوانداری جهت تغذیه سفره های آب زیرزمینی و کنترل سیل و رسوب با حجم ۸۰۰هزار مترمکعب و اعتبار ۲۱۰ میلیارد تومان برنامه ریزی شده است که تمامی این طرح با تامین مالی محقق می شوند.

 

وی به برنامه های اجرایی و پیشنهادی اداره کل منابع طبیعی جنوب کرمان در زمینه کاهش خسارات ناشی از خشکسالی امسال اشاره و تصریح کرد: آبخیز داری و آبخوانداری، مقابله با بیابانزایی، بهبود و اصلاح مراتع، مبارزه با آفات و امراض و مدیریت چرا با اعتبار ۷۴۰میلیارد ریال پیش بینی شده است.

 

دکتر کردستانی گفت: اداره کل منابع طبیعی جنوب کرمان از ابتدای تاسیس تا کنون در زمینه مقابله با خشکسالی پنج هزار هکتار نهالکاری، مدیریت روان آب در یکهزار و ۵۰۰ هکتار، احداث بادشکن بیولوژیک در سطح ۲۳۰۰کیلومتر، مالچ پاشی توام با نهالکاری در سطح یکهزار و ۵۰ هکتار، عملیات آبخیزداری و آبخوانداری در سطح ۷۰۰هزار هکتار و مدیریت چرا در سطح یک میلیون و ۹۴۱هزار هکتار انجام داده است.

 

مدیرکل منابع طبیعی به خسارات وارده شده ناشی از خشکسالی های اخیر در این منطقه اشاره کرد و گفت: در اثر خشکسالی های اخیر در زمینه جنگل ها ۵۰۰ میلیارد ریال، مرتع ۳۵۰میلیارد ریال و بیابان ۲۷۰ میلیارد ریال خسارت در هفت شهرستان جنوب کرمان وارد کرده است.

 

وی بیان کرد: امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل شاهد کاهش ۹۳درصدی باران بوده ایم که تاثیرات زیادی در منطقه برجای گذاشت.

 

دکتر کردستانی ادامه داد: آفت شدید آب های سطحی و سفره های زیرزمینی، خشکیدگی و زوال جنگل های طبیعی، گسترش آفات و امراض در سطح جنگل هاو مراتع، خشکیدگی در سطح جنگل های در دست کاشت، از بین رفتن پوشش گیاهان دارویی و صنعتی و هجوم ریزگردها از تبعات خشکسالی در این منطقه است.

 

وی با بیان اینکه ۲۵ درصد ریزگردها کشور از تالاب جازموریان ایجاد می شود، اظهار داشت: امیدواریم با تامین اعتبار مالی شاهد کاهش خسارات خشکسالی و مدیریت آب در هفت شهرستان جنوبی استان کرمان باشیم.

نظرات بینندگان:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 4 =