. شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

کد خبر: 32194 تاریخ انتشار : چهارشنبه 3 مرداد 1397 | 08:15 ق.ظ

امام جمعه جیرفت در نشست با اصحاب رسانه:

مسئولان استان در محاسبه درآمد کشاورزی، باید پسته را از سبد بسته کشاورزی جدا کنند

  به گزارش کنارصندل، عصر روز سه شنبه دوم مرادماه نشست خبری اصحاب رسانه با امام جمعه محترم جیرفت به مناسبت هفته نماز جمعه برگزار شد.   حجت الاسلام والمسلمین سعادت فر در این نشست مطرح کرد: یک وجه شباهت رسانه ها و تریبون نماز جمعه بیان دغدغه های مردم برای حل آنها است و نه […]

 

به گزارش کنارصندل، عصر روز سه شنبه دوم مرادماه نشست خبری اصحاب رسانه با امام جمعه محترم جیرفت به مناسبت هفته نماز جمعه برگزار شد.

 

حجت الاسلام والمسلمین سعادت فر در این نشست مطرح کرد: یک وجه شباهت رسانه ها و تریبون نماز جمعه بیان دغدغه های مردم برای حل آنها است و نه به قصد مچ‌گیری.

 

وی افزود: هر برنامه ای مورد نقد قرار نگیرد مورد سوءاستفاده افراد چاپلوس قرار می گیرد واگر رسانه های پیدا شوند و بازخورد یک برنامه را به جامعه منتقل کند سودش به همه می‌رسد.

 

امام جمعه جیرفت گفت: یک رسالت سنگین امروزه بر دوش همه ما است، در شرایط عادی برخورد کردن خیلی راحت است اما وقتی شرایط جنگی باشد و ما هم تحت اشراف اطلاعاتی دشمن باشیم شرایط فرق می کند و تریبون ها باید در چنین شرایطی دقت کنند که هر حرفی زده نشود، که مورد سوءاستفاده قرار گیرد.

 

حجت الاسلام سعادت فر بیان کرد: امروز همه ی ما صاحبان تریبون ها یک وظیفه ی خاص داریم و آن ایجاد روحیه امید در جامعه است. مهم ترین سلاح دشمن در هدف براندازی که به خیال خام خود در مورد نظام جمهوری اسلامی دارند، ایجاد یاس و ناامیدی در جامعه است. امیدآفرینی در جامعه هم به این معنا نیست که مشکلات را بیان نکرد، بلکه اتفاقاً باید مشکلات را مطرح کرد اما به گونه ای نباشد که احساس ناامیدی از حل آن القا شود.

 

وی افزود: ما مشکلات داریم، اما این مشکلات لاینحل نیست و به دست خارجی ها هم حل نمی شود. ما قائل به این هستیم که باید امید در جامعه وجود داشته باشد، اما اینها به معنای نگفتن مشکلات و حمایت تام از بعضی افراد هم نیست. باید به گونه ای صحبت کنیم که مشکلات عامه مردم را بیان کنیم نه مشکلات یک گروه خاص. باید تریبون عامه مردم باشیم.

 

دکتر سعادت فرد با اشاره به اقتصاد جنوب کرمان گفت: مطالبه ای که رسانه ها باید به صورت جدی داشته باشند این است که مسئولان استان در محاسبه درآمد کشاورزی، پسته را از سبد بسته کشاورزی جدا کنند چون ضعف بقیه موارد پوشانده می شود و در سرانه آمار کشاورزی آمارها بر این اساس داده می شود که این غلط است.

 

وی افزود: باید این سوال به صورت جدی مطرح کنیم که چرا کشاورزی در جنوب کرمان منجر به تولید ثروت نمی شود. برخی از صنایع تبدیلی در این بخش به جای اینکه کمک و یار کشاورز باشند گاهی خودشان باعث فشار به کشاورز هستند، مانند کارخانه رب گوجه که محصول گوجه را به نصف قیمت از کشاورزان می خرند.

 

امام جمعه جیرفت تصریح کرد: یک معضل اساسی وجود دارد و مادام که این مشکل اساسی حل نشود مشکل کشاورزی ما حل نخواهد شد و آن بحث دلالی است.

 

وی با اشاره به مطالبه جدی در حوزه کشاورزی گفت: ما داریم به سرعت منابع آبی و خاکی را از دست می‌دهیم و باید با برنامه ریزی به سمت تغییر الگوی کشت حرکت کنیم. جهاد کشاورزی می گوید ما برنامه داریم اما ضمانت اجرایی ندارد و باید مطالبه شود که نمایندگان مجلس با تصویب قانون این مشکل را حل نمایند.

 

حجت الاسلام سعادت فر بیان کرد: مقابله با پدیده شوم دلالی و برنامه لازم الاجرا در حوزه کشاورزی باید مورد مطالبه جدی همه رسانه ها قرار گیرد.  یکی دیگر از پتانسیل های مهم جنوب که ناشناخته مانده است حوزه معدن است که امروز دچار یک چالش است.

 

وی با اشاره به معادن گفت: در بحث معدن ما دو بخش داریم: یکی ذخایر است که متعلق به همین مردم است و بخش دیگر فرآوری است که به حوزه صنعت و دانش صنعتی بر می گردد. روندی که الان دارد اتفاق می افتد معادن به افرادی خارج از شهرستان واگذار می شود و آنان بهره را می برند و مردم منطقه هم فقط کارگر آنان هستند، این آسیب جدی در این بخش است که باید مورد مطالبه رسانه ها قرار گیرد و آن هم به صورت مداوم، چون خروجی این روند جز تولید فقر بیشتر برای آحاد مردم اینجا نمی باشد. باید در حوزه ذخایر به سمتی برویم که تشکیل تعاونی های بومی در منطقه تقویت شود.

 

وی افزود: شرکت هایی که در حوزه معدن کار می کنند باید ملزم بشوند مسئولیت اجتماعی خودشان را بپذیرند و به مردم خدمات بدهند. اگر در حوزه معادن دقت نکنیم میرسیم به جایی که تمام سرمایه های جنوب از منطقه خارج شده و هیچ تغییری در زندگی مردم ایجاد نشده است. خدماتی که نظام اسلامی فارغ از دولت ها به جنوب استان داشته در مجموع نمره قابل قبولی است که باید در رسانه ها مورد توجه قرار گیرد.

 

حجت الاسلام سعادت فر گفت: در موضوع شورای فرهنگ عمومی تغییر و تحولاتی در حال انجام است اما این دستگاه چون فاقد بودجه و اعتبارات لازم است آن کارایی لازم را نمی تواند داشته باشد. معین اقتصادی جیرفت و عنبرآباد در حوزه سرمایه‌گذاری ورود نکردند و بیشتر در حوزه مشاوره و کار تحقیقاتی کار می کنند که نمودی ندارد./ سلام سبزواران

 

نظرات بینندگان:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده − 15 =