. سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

کد خبر: 34052 تاریخ انتشار : دوشنبه 19 آذر 1397 | 16:13 ب.ظ

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت:

سه هزار دز واکسن آنفلوانزا به گروه های هدف جنوب کرمان طی سالجاری تزریق شده است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت گفت: راههای انتقال اچ آی وی طوری نیست که فرد توسط جامعه طرد شود، فرد مبتلا میتواند در جامعه حضور و مراوده داشته باشد، باید نگرش درباره اچ ای وی مثبت عوض شود. به گزارش کنارصندل،  دکتر نادر پورجمالی در همایش آنفلوآنزای فوق حاد در جیرفت اظهار داشت: آنفلوآنزا […]

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت گفت: راههای انتقال اچ آی وی طوری نیست که فرد توسط جامعه طرد شود، فرد مبتلا میتواند در جامعه حضور و مراوده داشته باشد، باید نگرش درباره اچ ای وی مثبت عوض شود.

به گزارش کنارصندل،  دکتر نادر پورجمالی در همایش آنفلوآنزای فوق حاد در جیرفت اظهار داشت: آنفلوآنزا هیچ وقت ریشه کن نشده و نمیشود و این نگرانی همواره وجود دارد که آنفلوآنزا جهان را درگیر کند و انسانها را به کام مرگ بکشاند همانطور که در سال ۱۹۱۸ این بیماری همه قارهها را درگیر کرد و ۴۰ میلیون انسان را کشت.

 

وی با بیان اینکه بایستی هشیار باشیم که چه افرادی مستعد آنفلوآنزا هستند و راههای پیشگیری را بشناسیم چرا که درمان خیلی مؤثری ندارد، افزود: خیلی مواقع ترس و نگرانی تیم سلامت این است که ویروس آنفلوآنزا با ویروسهای حیوانی ترکیب شود و واریان جدیدی ایجاد شود که در این مواقع درمان موثری برای آن نداریم، مانند مواردی مانند آنفلوآنزای خوکی که کشورهای بسیاری درگیر ان شدند.

 

پورجمالی با اشاره به تهیه، توزیع و تزریق۳ هزار دز واکسن آنفلوانزا به گروه های هدف در مهرماه سالجاری تصریح کرد: برگزاری کارگاه منطقه ای بیماری های حاد تنفسی با اولویت آنفلوانزا با همکاری مرکز مدیریت بیماریهای واگیر و اداره کل دامپزشکی جنوب استان و تهیه و توزیع داروهای ضد ویروسی مورد نیاز جهت درمان بیماران از جمله اقدامات انجام شده برای پیشگیری و کنترل بیماری در منطقه است.

 

وی با اشاره به نگرش جامعه درباره بیماری ایدز و مشکلات ناشی از آن عنوان داشت: اچ آی وی بیماری است که در ابتدای از طریق خونهای آلوده به کشور وارد شد و بعد از آن سازمان انتقال خون کشور به این مقوله آگاه شد وامروز سلامت فرآوردههای خونی صد درصد تضمین شده است.

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت گفت: ابتدا این بیماری در مصرف کنندگان تزریقی مواد مخدر دیده میشد اما امروز این آمار تغییر کرده است و شیوع از طریق روابط جنسی بیشتر شده ست این واقعیتی است که باید بپذیریم تا در شناسایی و درمان تعلل نشود.

 

پورجمالی با اشاره به اهمیت آموزش پایه در پیشگیری این بیماری اذعان داشت: در جامعه طوری جا افتاده که افراد اچ آی وی مثبت افرادی گناهکار هستند و این درحالی است که راههای ابتلا را نمیدانیم، باید توجه داشت که هر فرد مبتلا به اچ آی وی مثبت لزوما ایدز ندارد و ممکن است به طور میانگین ۸ سال طول بکشد تا اچ آیی وی به سندروم نقص ایمنی انسانی مبتلا شود و فرد دچار علائم شود و درمان آغاز میشود.

 

وی خاطرنشان کرد: راههای انتقال اچ آی وی طوری نیست که فرد توسط جامعه طرد شود و مبتلا نگران باشد که کسی از بیماری او مطلع نشود از نظر ما بیماری است که فرد مبتلا میتواند در جامعه حضور و مراوده داشته باشد، باید نگرش درباره اچ ای وی مثبت عوض شود، فقط باید شناسایی و چک شود و زیر نظر باشد و توصیه های بهداشتی را رعایت کند.

 

پورجمالی با بیان اینکه این تغییر نگرش باعث تغییر رفتار و انتقال به سایر افراد شود، افزود: در حال حاضر اچ ای وی در تمام مراکز بهداشتی تست رایگان میشود و از سال ۹۶ این اقدام آغاز شد و سالانه حدود ۱۷ هزار زن بارداراز این جهت تست میشوند که در حال حاضر برای مادران باردار اجباری و برای سایر افراد داوطلبانه است و نتیجه تست به صورت خصوصی به فرد داده میشود و توصیه میشود همه افراد این تست را انجام دهند.

 

همایش آنفلوانزای حاد جنوب کرمان توسط دانشگاه علوم پزشکی جیرفت و همکاری اداره کل دامپزشکی جنوب کرمان و سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان در معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت برگزار شد.

نظرات بینندگان:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × 4 =