. جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

کد خبر: 39965 تاریخ انتشار : سه شنبه 2 مهر 1398 | 14:01 ب.ظ

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جیرفت:

دانش آموزان به عنوان سفیران سلامت،آگاهی های لازم درخصوص موضوعات سلامت را کسب کنند

به گزارش کنارصندل، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جیرفت گفت: کودکان و نوجوانان آینده سازان کشور هستند، برهمین اساس توجه به سلامت جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی آنها ضامن سلامت حال و آینده جامعه است چرا که دانش آموزان جمعیت کثیری از جامعه را به خود اختصاص میدهند و توانایی یادگیری بالایی دارند در واقع […]

به گزارش کنارصندل، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جیرفت گفت: کودکان و نوجوانان آینده سازان کشور هستند، برهمین اساس توجه به سلامت جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی آنها ضامن سلامت حال و آینده جامعه است چرا که دانش آموزان جمعیت کثیری از جامعه را به خود اختصاص میدهند و توانایی یادگیری بالایی دارند در واقع ارتقای سلامت دانش آموزان سرمایه گذاری برای نسلهای آینده است.

دکتر خیرخواه درباره اهمیت آموزش خودمراقبتی در مدارس افزود: دانش آموزان در بهترین سن برای آموختن قرار دارند آموزش ها را یاد گرفته و به مهارت و رفتار تبدیل می کنند دانش آموزان به عنوان سفیران سلامت آگاهی های لازم درخصوص موضوعات سلامت را کسب و آن را به خانواده ودیگر همسانان منتقل می کنند.

وی گفت: پویایی و نشاط جامعه در گرو سلامت دانش آموزان است و این امر تنها از طریق آموزش و عمل به نکات بهداشتی امکان پذیر می باشد.

دکتر خیرخواه افزود: برنامه ملی خودمراقبتی در ۴ محور تدوین شده که مهمترین قسمت آن، نظام جامع آموزش سلامت در مدارس است که از دبستان تا پایان دبیرستان انجام میشود، زیرا بهترین و مهمترین سن آموزش خود مراقبتی، زمان مدرسه است.

وی ادامه داد: در مدارس خودمراقبتی در دو حوزه کار می شود. یکی این که نظام جامع آموزش سلامت در مدارس با همکاری وزارت آموزش و پرورش تعریف شده و بر این اساس قرار بود کتاب های درسی تالیف شود که فعلا فقط کتاب مقطع دوازدهم آماده و آموزش آن از ۲ سال قبل در مدارس انجام می شود. این برنامه وجود دارد که برای سایر مقاطع  تحصیلی هم کتاب هایی تالیف و آموزش داده شود.

سفیر سالمت دانش آموزی و دانشجویی

دکتر خیر خواه بیان کرد: شکل دیگر آموزش در مدارس، سفیر سلامت دانش آموزی است. برای این افراد راهنمای خود مراقبتی ویژه تعریف شده و به ازای هر ۱۰ دانش آموز، یک نفر سفیر سالمت دانش آموز می شود. 

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جیرفت گفت: موضوع دیگر توجه به خانواده های دانش آموزان و خود مراقبتی جوانان در دانشگاه ها است. در این زمینه راهنمای خودمراقبتی جوانان با همکاری وزارت علوم تدوین شده و به ازای هر ۱۰ دانشجو، یک سفیر سالمت دانشجویی برای مراقبت سلامت خود و اطرافیانش تربیت می شود.

وی ادامه داد: همه این موارد به صورت داوطلبانه است که در خانواده، سفیر سلامت خانوار، در مدرسه، سفیر سلامت دانش آموز، در دانشگاه، سفیر سلامت دانشجو و در محله نیز به ازای هر ۱۰ خانوار، سفیر سلامت محله تربیت می شود. این جریان بزرگ داوطلبانه است که گروه های مختلف در آن مشارکت می کنند.

نظرات بینندگان:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 + شش =