. جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

کد خبر: 63579 تاریخ انتشار : یکشنبه 11 دی 1401 | 08:25 ق.ظ

تنوع بی نظیر ماهی در بازار ماهی فروشان بندرعباس / تصاویر

در حال تهیه عکس و تصویر از بزرگترین بازار ماهی فروشان بندر بودیم از یکی خواستیم که توضیحاتی از این بازار پر هیاهو به ما بدهد با روی باز پذیرفت به شرط اینکه نامی از او نبریم. او گفت: مردمان ساحل نشین بندری صبح ها با توکل به خدا و به وسیله تجهیزات صیادی دل […]


در حال تهیه عکس و تصویر از بزرگترین بازار ماهی فروشان بندر بودیم از یکی خواستیم که توضیحاتی از این بازار پر هیاهو به ما بدهد با روی باز پذیرفت به شرط اینکه نامی از او نبریم.

او گفت: مردمان ساحل نشین بندری صبح ها با توکل به خدا و به وسیله تجهیزات صیادی دل به دریا می زنند و روزی حلال خود را از آن به دست می آورند؛ صیادی که شغل آبا و اجدادی مردمان این خطه از جنوب است در( رگ) تار و پود وجود آنها تنیده شده و جز لاینفکی از فرهنگ مردمان دریا دل هرمزگانی است.

این ماهی فروش افزود:در گذشته های دور که وسایل( تجهیزات) ماهیگیری خوبی (پیشرفته) چندانی نداشت پدران ما( قومون مو) با استفاده از روش های سنتی مانند مشتا، گرگور، تور و….. به وسیله قایق های کوچک صیادی به دریا می رفتند؛ اما در حال حاضر با استفاده از روش های زیاد صیادی با لنج ها و کشتی های بزرگ دل به دریا می زنند تا اقیانوس هند می روند و شاید تا ۲ ماه(۶۰ روز )می مانند و انواع ماهی در تور صیادی خود قرار می دهند و این امر دسترسی به ماهی و صادرات آن را افزایش داده.

وی ادامه داد:همانطور که پشت سر خودمان می‌بینید که در زیر کپرها یا در فضای باز همچون گذشته افرادی ( زن،مرد،جوان)سبدهایی( تشت) از ماهی را جلوی خود گذاشته‌اند و مشغول فروش و پاک کردن آن‌ها هستند. سمت هر کدام بروید، انواع ماهی را در دست می‌گیرند و از تازگی و خوشمزه بودند‌شان می گویند و در بساط دست فروشان انواع ماهی آبزیان حرام گوشت را می توان یافت.

این مرد بندری میگوید : همانطور که می بینید در بزرگترین بازار ماهی فروشان بندر انواع و اقسام ماهی ها در آن پیدا می شود و تنوع ماهی‌های خلیج فارس موجب شده است تا بازار ماهی‌فروشان بندر عباس رنگارنگ از ماهی‌های مختلف باشد.و همشهریان بندری و مسافران عزیز ماهی‌های مختلفی را می‌توانند تهیه نمایند؛ نظیر شوریده، کفال، هوور، کفشک، سنگسر،شیر،مارماهی……….، و البته حلوا سفید که یکی از گران‌ترین و خوشمزه‌ترین ماهی‌ها است. به علاوه‌ شاه‌میگوهایی را در بازار خواهید که با آدم حرف می‌زنند!

🔻وی تعدادی از آبزیان حرام را نام برد از قبیل :خرچنگ که به آن سِنگوک می گویند آبزی حرامی است؛ که در خیابان های مجاور به فروش می رسد
ماهی کولی، هشت پا،کوسه، ماهی مرکب، خرچنگ از انواع آبزیان حرام گوشت به شمار می رود که در همجواری بازار ماهی فروشان بندرعباس به راحتی قابل دسترس بوده اند و حتی در برخی از رستوران و فست های غذاهای دریایی نیز به راحتی می توان آنها را به دست آورد.

گزارش و تصاویر: خسرو احسانی:

نظرات بینندگان:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 4 =