. سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

کد خبر: 69570 تاریخ انتشار : شنبه 27 اسفند 1401 | 10:28 ق.ظ

امام جمعه جیرفت: مسجد مکان اصلی آموزش مسائل اعتقادی و تقویت اعتقادات و باورهای دینی است

حجت الاسلام میثم تارم با اشاره به این که شأن و جایگاه مسجد باید به گونه ای باشد که اعتقادات دینی را تقویت کند، خاطرنشان کرد: مسجد مکان اصلی آموزش مسائل اعتقادی و تقویت اعتقادات و باورهای دینی است. به گزارش کنارصندل به نقل از خبرگزاری شبستان ظهر امروز (۲۶ اسفندماه) حجت الاسلام میثم تارم در خطبه […]

حجت الاسلام میثم تارم با اشاره به این که شأن و جایگاه مسجد باید به گونه ای باشد که اعتقادات دینی را تقویت کند، خاطرنشان کرد: مسجد مکان اصلی آموزش مسائل اعتقادی و تقویت اعتقادات و باورهای دینی است.

به گزارش کنارصندل به نقل از خبرگزاری شبستان ظهر امروز (۲۶ اسفندماه) حجت الاسلام میثم تارم در خطبه های نماز جمعه جیرفت، گفت: مسجد در اسلام از جایگاهی مهمی برخوردار است و مهمترین کانون اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و قضایی است.

امام جمعه جیرفت ضمن ابراز تأسف از این که امروز به کارکردهای اصلی مسجد توجه نمی شود، اظهار کرد: در اغلب مساجد تنها از کارکرد عبادی و اقامه نماز جماعت آن هم به صورت محدود و بی کیفیت استفاده می شود.

وی با تاکید بر این که باید همه کارکردهای مسجد تراز اسلامی احیا شود، خاطرنشان کرد: امروز نسل جوان، معلمین، مربیان و دیگر اقشار جامعه باید توجه خاصی به مساجد داشته باشند.

حجت الاسلام تارم مسجد را بهترین مرکز تربیت و رشد اخلاقی معنوی و اجتماعی دانست و تصریح کرد: دوست خوب در شکل گیری شخصیت انسان نقش بسزایی دارد و مسجد مکان امنی برای پیدا کردن دوست و رفقای خوبی است که انسان می تواند در مسیر سعادت و کمال از آنها استفاده کند.

خطیب جمعه جیرفت تاکید کرد: با رفت و آمد به مسجد معرفت و شناخت انسان نسبت به مسائل دینی و قرآنی را افزایش می شود و بر اعتقادات فردی او افزوده می شود.

وی با اشاره به این که حقیقت و ماهیت مسجد باید علم افزایی و بصیرت افزایی باشد، اظهار کرد: متاسفانه امروز مسائل اجتماعی، اخلاقی و احکام دینی مورد غفلت واقع شده است و مساجد معمولا کمتر به بیان احکام شرعی می پردازند.

حجت الاسلام تارم ادامه داد: روحانیون باید زمانی را به بیان احکام شرعی اختصاص دهند چرا که هر فرد مسلمانی در وهله اول باید با احکام دینی آشنا شود.

امام جمعه جیرفت با اشاره به این که شأن و جایگاه مسجد باید به گونه ای باشد که اعتقادات دینی را تقویت کند، خاطرنشان کرد: مسجد مکان اصلی آموزش مسائل اعتقادی و تقویت اعتقادات و باورهای دینی است.

وی با بیان این مطلب که امروز مصادف با آخرین جمعه ماه شعبان و آخرین جمعه سال ۱۴۰۱ شمسی است، عنوان کرد: امروز باید به کارنامه یکساله خود نگاهی داشته باشیم همان طور که کسبه، تجار، شرکت های تجاری معمولا در روزهای پایانی سال به حسابرسی خود می پردازند خوب است که ما نیز به حسابرسی نفس و اعمال خود بپردازیم.

حجت الاسلام تارم اضافه کرد: اگر اعمال ما در یکسال گذشته خطا و اشتباه بوده در صدد جبران آن بر آییم و اگر اعمال صالح و خیری داشته ایم بر آنها بیفزاییم.

خطیب جمعه جیرفت بیان کرد: ماه رمضان آغاز سال عرفا و کسانی که است می خواهند به سوی خداوند متعال، معنویت و سعادت پیشرفتی داشته باشند.

وی با اشاره به این که رمضان ماه خودسازی است، تصریح کرد: امسال ۲ بهار ماه رمضان و نوروز با یکدیگر مقارن شده اند و اسلام عید نوروز ما ایرانیان را که در آن صله ارحام، دید و بازدید، نظافت، خانه تکانی صورت می گیرد به رسمیت شناخته و برای آن آدابی قرار داده است.

حجت الاسلام تارم ادامه داد: روزه، غسل و ادعیه خوانی و دیگر مستحبات از آدابی است که اسلام برای نوروز قرار داده است.

امام جمعه جیرفت تاکید کرد: اسلام سنت هایی را که برخلاف عقل و منطق باشد مثل آتش بازی هایی که در چهار شنبه آخر سال جان بسیاری را می گیرد و عده ای مجروح و یا دچار نقص عضو می شود را محکوم می کند.

وی اظهار کرد: امسال در استان کرمان و جیرفت خوشبختانه با رعایت مردم با فرهنگ علی رغم همه فراخوان های دشمنان برای سواستفاده از چهارشنبه سوری در جهت به خطر انداختن جان و اموال مردم اما حادثه تلخی اتفاق نیفتاد.

حجت الاسلام تارم با بیان این مطلب که رمضان بهار قرآن است باید حداکثر بهره را برد، عنوان کرد: روزه خواری و تظاهر به روزه خواری هم گناه و هم جرم است پس کسانی که به هر دلیلی از روزه گرفتن معاف هستند نباید در ملا عام تظاهر به روزه خواری کنند.

خطیب جمعه جیرفت با اشاره به توافق ایران و عربستان با میانجیگری چین، یادآور شد: این ما نبودیم که با عربستان قطع رابطه کردیم بلکه عربستان پس از حمله عده ای با انگیزه نا معلوم به سفارتش، با جمهوری اسلامی ایران قطع رابطه کرد.

وی تاکید کرد: حادثه حمله به سفارت عربستان به هیچ وجه کار نظام جمهوری اسلامی ایران و حکومت نبود.

حجت الاسلام تارم ابراز کرد: عربستان در جنگ با یمن ائتلافی را تشکیل داد و براساس پیش بینی های حامیان غربی و آمریکایی خود فکر می کرد در مدت کوتاهی بر یمن پیروز خواهد شد اما نه تنها پیروزی حاصل نشد بلکه روز به روز آثار پیروزی یمنی ها مشهودتر می شد.

امام جمعه جیرفت عنوان کرد: عربستان، کشورهای منطقه و اصولاً همه جهان به این واقعیت رسیدند که در آینده چین قدرت اول اقتصادی جهان است.

وی خاطرنشان کرد: امروز قدرت از آمریکا در غرب به چین در شرق منتقل می شود و چین اکنون دارای رتبه دوم اقتصادی است و در آینده نزدیک رتبه اول اقتصادی  جهان می شود.

حجت الاسلام تارم اظهار کرد: سعودی ها با وجود این که هر آنچه از ریال و نفت داشتند برای آمریکا و غرب بذل و بخشش کردند اما در عین حال آمریکا و غرب به تعهدات شان عمل نکردند و از سوی دیگر عربستان متوجه شد نقش ایران قوی و مقتدر در مبادلات منطقه، در غرب آسیا و در حوزه خلیج فارس و شرق بی بدیلی است.

خطیب جمعه جیرفت با بیان این مطلب که ایران در ایجاد امنیت و ثبات منطقه بسیار نقش آفرین است، عنوان کرد: ایران همسایه ای مقتدر و صادق است و توان لازم برای تامین امنیت منطقه را دارد و عربستان به این واقعیت ها پی برده است.

وی بیان کرد: در قانون اساسی ما حسن همجواری، رابطه حسنه با همسایگان مخصوصا مسلمانان تاکید شده و عربستان از ویژگی های خاصی برخوردار است و حرم امن الهی، حرم نبوی و حرمین شریفین و بقیع و سایر آثار اسلامی در عربستان قرار دارند که برای ما مهم هستند.

حجت الاسلام تارم ابراز کرد: رژیم جعلی و پوشالی اسرائیل بیش‌از همه از توافق ایران و عربستان ناراحت و عصبانی شد و آن را یک برگ برنده برای ایران و یک شکست برای اسرائیل و آمریکا دانست از این رو ما پی می بریم که این توافق خوب و به مصلحت ما و عربستان است.

امام جمعه جیرفت با اشاره به این که چین نیازمند توافق ایران و عربستان بود، خاطرنشان کرد: چین که می خواهد ابر قدرت اقتصادی دنیا شود باید در حوزه نفت خیز خلیج فارس آرامش برقرار شود و جنگ یمن و تنش ها از بین برود و چین برای ابر قدرت شدن نیاز به سوخت، نفت، خلیج فارس، ایران و عربستان دارد.

وی با بیان این مطلب که دشمنان از اتحاد مسلمانان و مطرح شدن ایران اسلامی هراس دارند، اظهار کرد: کشورهای مسلمان از این توافق استقبال کردند و کشورهایی که با ما قطع رابطه کرده بودند در صف ایستاده اند تا با ما ارتباط برقرار کنند.

حجت الاسلام تارم با اشاره به این که اسراییل امروز از داخل در حال فروپاشی است، تصریح کرد: نه تنها طرح خاورمیانه جدید آنها ناکام ماند بلکه توطئه تجزیه ایران اسلامی نیز با شکست مواجه شد.

خطیب جمعه جیرفت گفت: امروز با وجود اعتصاب نظامیان، خلبانان، تظاهرات و آشوب ها اسرائیل از درون در حال فروپاشی است و امیدواریم زودتر از ۲۵ سالی که رهبری فرمودند شاهد نابودی این رژیم کوک کش باشیم.

تصاویر : خسرو احسانی

جهت ورود به کانال خبری کنارصندل در روبیکا بر روی تصویر کلیک کنید

نظرات بینندگان:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 2 =