. سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

کد خبر: 71327 تاریخ انتشار : چهارشنبه 6 اردیبهشت 1402 | 08:54 ق.ظ

آسیب های فعالیت معادن شن و ماسه در جیرفت

به گزارش کنارصندل دکتر افشین صالحی نژاد صبح امروز با همراهی مهندس آذربیگ مدیر امور منابع آب شهرستان ،از معادن شن و ماسه جیرفت بازدید کردند. دادستان جیرفت در حاشیه این بازدید گفت: فعالیت معادن شن و ماسه در شهرستان جیرفت، آسیب جدی به شاهراه عبوری رودخانه های فصلی (ملنتی و شور) را به دنبال […]

به گزارش کنارصندل دکتر افشین صالحی نژاد صبح امروز با همراهی مهندس آذربیگ مدیر امور منابع آب شهرستان ،از معادن شن و ماسه جیرفت بازدید کردند.

دادستان جیرفت در حاشیه این بازدید گفت:

فعالیت معادن شن و ماسه در شهرستان جیرفت، آسیب جدی به شاهراه عبوری رودخانه های فصلی (ملنتی و شور) را به دنبال داشته است که باید برای آن چاره ای اندیشیده شود. چون این موضوع خطرات جدی به دنبال دارد.
دادستان جیرفت گفت:فعالیت معادن شن و ماسه در صورت ادامه و و با این روند یعنی رعایت نشدن اصول زیست محیطی می تواند آسیب های جدی به طبیعت و آب و خاک و حتی جان آدمها را به دنبال داشته باشد، این حقیقت غیرقابل انکاری است که اثباتش کار مشکلی نیست، چون با مشاهده روند معدنکاوی(شن و ماسه جیرفت )به این نتیجه می رسیم که جان آدم ها به خطر افتاده است.
مدعی العموم خطاب به مسئولین متولی موضوع اظهار داشت:اگر جان آدم ها در اثر طغیان رودخانه ها که مسیرشان توسط معادن شن و ماسه مسدود گردیده و خطر سیلاب رودخانه های (شور و ملنتی) که در حاشیه شهر ک فجر و منازل معلولین و بزرگراه خلیج فارس در اولویت برنامه‌های ما قرار دارد نباید بدون ضوابط مبادرت به توسعه معادن شن ماسه در جیرفت کنیم زیرا آثار و عواقب دردناک آن گریبانگیر مردم و محیط زیست شده .. این آثار را به وضوح در شن چاله های این معادن قابل مشاهده است.
دادستان‌ شهرستان جیرفت در ادامه اظهار داشت:معادن شن و ماسه در نزدیکی بخش جنوبی شهرجیرفت واقع شده اند که امروز فعالیت این معادن چالشی اساسی برای جان آدمها و محیط زیست دراین شهرستان شده و گاهی شن چاله ها منشا ایجاد گرد و غبار معرفی شده است. این معادن زندگی بیش از چندین محله پایین دست را با چالش رو به ‌رو کرده است. برای نمونه معادن شن و ماسه‌ای که در شهرستان فعال هستند، سبب شده اهالی این منطقه همیشه با مشکل ریزگردها دست به گریبان باشند یا کشاورزانی که ادعا می‌کنند فعالیت معادن شن و ماسه سبب تخریب زمین‌های زراعی و کمبود آب کشاورزی شده و مشکلاتی جدی برای ساکنان این منطقه ایجاد کرده که کوچک‌ترین آنها را می‌توان تردد خودروهای سنگین و حتی تخلیه نخاله های ساختمانی در این منطقه دانست.
صالحی نژاد گفت:معادن شن و ماسه اکوسیستم رودخانه‌ها را تخریب کرده و مقدمات آلودگی منابع آب زیرزمینی را نیز فراهم می‌کنند، چون فعالیت برخی معادن در سایه نبود نظارت آنقدر افراطی شده که تا عمق ۶۰ متری نیز از این منابع برداشت می‌شود، به همین دلیل در صورتی که زباله یا پساب شیمیایی وارد این مناطق شود، به راحتی می‌تواند به منابع آب زیر زمینی نفوذ کرده و سبب آلودگی آن شود.
وی گفت :علاوه بر تهدید منابع آب از طریق تبخیر، برداشت بی رویه منابع شن و ماسه بستر را برای هدر رفت نزولات جوی فراهم می کند، زیرا شن و ماسه در جذب نزولات جوی و انتقال آنها به سفره‌‌های آب زیر زمینی نقش موثری دارد.
دادستان جیرفت بیان داشت:معادن رودخانه‌ای شن و ماسه هدف استفاده از آورده رودخانه است، زیرا با گردش رودخانه ماسه در پایین دست نشست می‌کند و معدنکاوان باید از این ماسه‌ها برداشت کنند، اما وقتی معدنکاوان به عمق رفته و اکوسیستم رودخانه را به هم بریزند، نمی‌توان نام فعالیت آنها را بهره‌برداری و معدنکاوی گذاشت.
دادستان جیرفت تاکید کرد: براساس بازدیدها و پایش های میدانی که صورت گرفته درحال حاضر عمده این شن چاله ها به محلی برای تخلیه نخاله های ساختمانی، زباله های شهری وگاها پسماندهای صنعتی تبدیل شده و با توجه به مجاورت آن با مراکز سکونتگاهی دراثر انباشت و ایجاد آلودگی های زیست محیطی وتهدید برای سلامت وبهداشت عمومی را در پی داشته و این موضوع همواره نارضایتی وشکایت ساکنین منطقه را فراهم آورده است و این موضوع جرم است
وی افزود: از سویی دیگر به جهت عمق برداشت، موجب نفوذ پذیری این مواد آلاینده به منابع آبهای زیرزمینی ومتعاقب آن کاهش کیفیت منابع آبی دور از انتظار نخواهد بود

دادستان جیرفت از سازمان صنعت، معدن و تجارت جنوب استان خواست که رفع این مشکلات و معضلات را در دستور کار قرار دهد .
چرا که فعالیت معادن سبب تخریب بافت منطقه شده و برای ساکنان خطراتی در پی دارد که یکی از خطرات جدی این شکل معدنکاوی را باید بالا رفتن خطر سیلاب‌ها دانست، زیرا وقتی بستر رودخانه‌ها تخریب شود در زمان وقوع حادثه سیلاب از کنترل خارج شده و می‌تواند آسیب‌های جبران‌ناپذیری به شهر جیرفت تحمیل کند.

نظرات بینندگان:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه + نه =