. جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

کد خبر: 72988 تاریخ انتشار : چهارشنبه 27 اردیبهشت 1402 | 15:22 ب.ظ

معرفی ۸ هزار سال تمدن ایران در کتاب نام آوران ایران زمین

براساس آخرین خبرهای منتشر شده، معرفی ۸ هزار سال تمدن ایران در کتاب نام آوران ایران زمین صورت می گیرد. جهت ورود به کانال خبری کنارصندل در روبیکا بر روی تصویر کلیک کنید به گزارش کنارصندل به نقل از ایرنا ، احمد لرستانی درباره کتاب نام آوران ایران زمین می گوید: چاپ اول این کتاب […]

براساس آخرین خبرهای منتشر شده، معرفی ۸ هزار سال تمدن ایران در کتاب نام آوران ایران زمین صورت می گیرد.

جهت ورود به کانال خبری کنارصندل در روبیکا بر روی تصویر کلیک کنید

به گزارش کنارصندل به نقل از ایرنا ، احمد لرستانی درباره کتاب نام آوران ایران زمین می گوید: چاپ اول این کتاب در سال ۱۳۹۳ منتشر شد و در سال ۱۳۹۶ به چاپ دوم رسید. به دو زبان فارسی و انگلیسی منتشر شده است. آن را در نمایشگاه کتاب فرانکفورت هم معرفی کرده ام که با استقبال ایرانیان و ایارن دوستان مواجه شد.

پژوهشگر تاریخ و فرهنگ ایران به تمدن های کهن ایران از شهر سوخته زابل تا سیلک کاشان تا جیرفت و ورامین و کاسی های لرستان اشاره می کند و توضیح داد: همه مردم جهان در پیشرفت تمدن بشری نقش داشته اند، اما آنچه مسلم است ایران سهم بیشتری در این تعالی داشته است و ردپای ایرانیان در این پیشرفت ها کاملا مشهود است.

وی افزود: در همه دوران تاریخ و باستان ایران، اولین هایی وجود دارد که همه باستان شناسان جهان بر آن صحه می گذارند؛ اولین انیمیشن جهان، اولین خطکش دنیا با دقت یک میلیمتر، اولین پارچه دنیا، اولین جواهرات، اولین مهرها، چشم مصنوعی که همه قدمت ۵ تا ۶ هزار ساله دارند.

لرستانی گفت: ایرانیان باستان در حوزه رفاه اجتماعی هم سرآمد دوران خود بوده اند، بیمه، مرخصی زایمان، قرارداد رهن منزل، مقیاس توزین، اولین شاهراه (بزرگراه)، ردای دانشجویی، پست، اولین رصدخانه در مراغه، اولین کتابخانه پزشکی در دانشگاه جندی شاپور، لوح حمورابی اولین لوح قانون و منشور کوروش فقط گوشه ای از افتخارات جهانی ایران است.

وی به نصب مجسمه چهار فیلسوف و دانشمند ایرانی (ابوریحان بیرونی، ابن سینا، زکریای رازی، خیام نیشابوری) در ورودی سازمان ملل (دفتر وین) اشاره کرد گفت: ابوریحان بیرونی حدود هزار سال پیش قطر و محیط زمین را محاسبه کرد، جذر و مد و خلا را تبیین کرد، خیام بود اولین تقویم را طراحی کرد که ۲۷ برابر تقویم میلادی دقت دارد، اصل توازی و معادلات اول تا سوم و مثلث حسابی منسوب به خیام است؛ اسید سولفوریک، الکل، نخ جراحی، آرسنیک، تشخیص تفاوت بین آبله و سرخه حاصل تلاشهای علمی زکریای رازی است.

لرستانی تصریح کرد: رصدخانه مراغه را خواجه نصرالدین توسی بنا نهاد، هم جهان ابن سینا را پدر علم پزشکی جهان می شناسند؛ ما دانشمندان مشهور معاصر هم داریم، پرفسور حسابی در ۱۹۷۰ مرد سال علمی جهان شد که موسس اولین سازمان هواشناسی ایران بود. در کتاب نام آوران ایران زمین زندگینامه ۱۲۰۰ نام آور ایرانی آمده که ۷۰۰ نفر آنها در قید حیات هستند. جلال الدین مستقیمی پدر آناتومی ایران است که مقالات او در جهان معروف است، محمدحسن گنجی جغرافیدان برتر جهان، محسن هشترودی ریاضیدان از جمله مشاهیر علمی نام آشنای ایران در جهان هستند.

مدیر مسئول انتشارات عصر گویش تصریح کرد: بانوان افتخارآفرین ایرانی در این کتاب جایگاه ویژه دارند، مرحومه مریم میرزاخانی نابغه ریاضی جهان، دکتر منیژه رزاقی پایه گذار اولین لیزر کوانتوم جهان، دکتر فریناز کوشانفر جز ۳۵ مخترع برتر در حوزه الکترونیک از بانوان ایرانی شناخته شده جهان هستند.

لرستانی گفت: امروز طیف وسیعی از دانشمندان ایرانی در حوزه های مختلف فعالیت می کنند که بسیار گمنام بوده و به آنها کمتر پرداخته شده است، توفیق موسیوند مخترع کوچکترین قلب مصنوعی دنیا، مجید سمیعی رئیس جامعه جراحان مغز جهان، رحیم رحمان زاده پدر ارتوپد آلمان، منصور سرافرازی کاشف ژن گلوکاما (آب سیاه چشم)، علی اصغر خدادوست در زمره متبحرترین جراحان پیوند قرنیه در جهان، اردشیر قوام زاده جراح موفق ترین پیوند مغز استخوان در جهان، محمدرضا زرین دست و رضا ملک زاده جز فهرست یک درصد دانشمندان برتر جهان و از جمله ایرانیانی هستند که آوازه ایران و ایرانی را در جهان طنین انداز کرده اند.

وی با بیان اینکه صنعت و کشاورزی پایه اقتصاد آلمان است، اضافه کرد: یکی از شکوفاترین صنایع آلمان خودرو و پرفروش ترین خودروی آن «بی ام و» است؛ خودرویی که طراح داخلی سری هفت و طراح خارجی سری شش آن نادر فقیه زاده جوان خوش فکر و خوش ذوق ایرانی است. دانشمندان و متخصصان ایرانی زیادی در سازمان فضایی آمریکا (ناسا) فعالیت دارند که ابوالقاسم غفاری به عنوان نخستین ایرانی شاغل در ناسا است.

مدیر مسئول انتشارات «عصر گویش» با بیان اینکه تیم ۵۰ نفره در تحقیق و تدوین کتاب نام آوران ایران زمین کمک کردند، گفت: کتابهای ارزشمند مختلفی درباره ایران باستان، مشاهیر و داشمندان در ایران منتشر شده است اما این کتاب جز آثاری است که جایش نباید در کتابخانه هر ایرانی خالی باشد. حتی می تواند هدیه نفیسی به ایرانیان و غیرایرانیان باشد. آشنایی بیشتر با نام آوران و مشاهیر اعتماد به نفس ما ایرانیان را تقویت می کند، هر جای جهان به خود می بالیم که ایرانی هستیم و چنین تاریخ و تمدن باشکوهی داریم.

نظرات بینندگان:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده − 5 =