. یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

کد خبر: 75980 تاریخ انتشار : شنبه 17 تیر 1402 | 15:31 ب.ظ

ادامه اعتراض تراکتوری در جنوب کرمان؛ کشاورزان از قاچاقچیان جدا شوند

ساماندهی عرضه سوخت تراکتورها در جنوب کرمان سبب بروز برخی اعتراض ها شده و این درحالی است که مسئولان می گویند کشاورزان قرار نیست آسیب ببینند یا سوختشان محدود شود، بلکه هدف مقابله با سودجویان و قاچاقچیان است. به گزارش کنارصندل به نقل از ایرنا ، ابلاغ شیوه نامه جدید توزیع سوخت تراکتورها در جنوب […]

ساماندهی عرضه سوخت تراکتورها در جنوب کرمان سبب بروز برخی اعتراض ها شده و این درحالی است که مسئولان می گویند کشاورزان قرار نیست آسیب ببینند یا سوختشان محدود شود، بلکه هدف مقابله با سودجویان و قاچاقچیان است.

به گزارش کنارصندل به نقل از ایرنا ، ابلاغ شیوه نامه جدید توزیع سوخت تراکتورها در جنوب کرمان موجب اعتراض برخی از صاحبان تراکتور و کشاورزان طی هفته گذشته در شهرستان های رودبارجنوب و قلعه گنج شده بود که در امتداد آن، امروز شنبه برخی از کشاورزان جیرفتی هم اعتراض خود را با حضور در خیابان نشان دادند.

برنامه ریزی برای برگزاری جلسه ای با حضور ارکان تصمیم گیرنده در تعیین سوخت تراکتورها و استانداری به منظور شفاف سازی در نحوه اجرای این شیوه نامه و همچنین ایجاد برخی تغییرات محدود احتمالی در آن مهمترین واکنش مسئولان است.

شمار تراکتورهای ثبت شده در جنوب کرمان طی چند سال اخیر به شدت زیاد شده به طوری که بسیار فراتر از نیاز کشاورزی رفته است زیرا برخی سودجویان با خرید تراکتور یا کامیون و مینی بوس قدیمی به دنبال قاچاق سوخت آنها هستند.

براساس آمارها تنها در بخش سوخت کشاورزی طی سه سال اخیر تا ۶۰ میلیون لیتر یعنی هر سال ۲۰ میلیون لیتر افزایش توزیع سوخت در جنوب استان کرمان رخ داده که به خوبی گواه قاچاق سرمایه های ملی است و نه بهره وری کشاورزی.

در این شرایط اما ساماندهی عرضه سوخت تراکتورها حالا تکانه هایی نیز داشته که به شکل اعتراض برخی مالکان تراکتورها همراه بوده است؛ موضوعی که مدیران مسئول می گویند این اعتراض ها بیشتر از سوی قاچاقچیان سوخت تحریک و دامن زده می شود زیرا کشاورز واقعی با محدودیتی در تحویل سوخت مواجه نخواهد شد.

فرماندار جیرفت: کشاورزان قانع و مطلع شوند

فرماندار جیرفت در گفت و گو با ایرنا درباره اعتراض برخی افراد با تراکتورهایشان در این شهرستان اظهار کرد: باید دنبال اقناع کشاورزان و توجیه آنان باشیم که اگر بدانند کشاورز واقعی مشکلی در تامین سوخت نخواهد داشت به طور حتم اعتراضی نخواهند داشت.

احمد بلندنظر افزود: برای اجرای چنین شیوه نامه ای باید کار کارشناسی انجام شود، حرف کارشناسان و کشاورزان هم شنیده و سپس تصمیم گرفته شود.

وی با بیان اینکه برخی از صاحبان تراکتور برای دیگران کار می کنند و باید مشکلشان حل شود ادامه داد: سازمان جهادکشاورزی باید نظارت کند تا کشاورز واقعی شناخته شود.

بلندنظر اضافه کرد: بنابر آن است که با قاچاق سوخت مبارزه کنیم و نظر بر این است که سوخت کشاورز در اختیارش قرار گیرد اما نظارت شود که افرادی که سوخت را می فروشند و استفاده نمی کنند سهمیه آنان قطع شود.

وی تاکید کرد: باید سوخت کشاورز واقعی به میزان لازم و به موقع داده شود اما کسانی که از سوخت استفاده نمی کنند با آنها مقابله می شود چرا که سوخت جزو منابع ملی کشور است.

فرماندار شهرستان جیرفت یادآور شد: بیش از ۲۰ کشاورز با تراکتور امروز در جاده جیرفت – کهنوج تجمع کرده بودند که معاون سیاسی فرمانداری و مدیر جهاد کشاورزی در جمع آنان حضور یافتند و در نهایت با حضور در سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان توضیحات لازم داده شد.

کشاورز واقعی محدودیتی ندارد

رییس سازمان جهاد کشاورزی هم به خبرنگار ایرنا گفت: برای کشاورز واقعی محدودیتی وجود نداشته است و به نظر می رسد کسانی که اکنون شانتاژ می کنند همان کسانی هستند که قاچاق سوخت انجام می دهند و دنبال این هستند که شرایط را بازتر کنند.

احمد احمدپور افزود: اعلام شده کسی که کشاورز است و نیاز به دریافت سوخت و کمک دارد برای سوخت محدودیت قائل نمی شویم.

وی اضافه کرد: قرار است فردا نشستی در این زمینه با حضور ارکان تصمیم گیرنده، شامل فرمانداران جنوب و شرق استان، روسای سازمان جهاد، معاونان تولیدات گیاهی سازمان با ستاد سوخت استان در استانداری برگزار شود.

احمدپور با بیان اینکه سازمان جهاد دستگاهی میانی در حوزه سهمیه سوخت تراکتور است اما همه مسئولیت ها را برعهده جهاد می دانند ادامه داد: در این جلسه نحوه اجرای بهتر این بخشنامه مشخص و تغییرات محدودی هم در آن ایجاد می شود.

وی یادآور شد: قرار بر این است که تصمیم گیری برای سهمیه سوخت به کمیته های شهرستانی سپرده شود و همه به ستاد مراجعه نکنند که این موضوع هم در جلسه فردا بررسی می شود.

میزان نفوذ مکانیزاسیون در جنوب کرمان ۲ برابر متوسط کشور است که وجود این تراکتورهای بیش از حد و با تعداد زیاد در جنوب کرمان نشان می دهد تهیه همه این تراکتورها فقط با انگیزه کشاورزی نبوده است.

در عین حال اجرای دقیق و درست شیوه نامه جدید سهمیه سوخت تراکتورها که در واقع به شکلی آن را نظام مند کرده است می تواند از هدر رفت و قاچاق سوخت جلوگیری کند.

نظرات بینندگان:

  1. حسین حاتمی گفت:

    خدا خیرشون بده نفری چهار تا تراکتور خریده بودن کار مردم رو انجام هم نمی دادن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − شانزده =