. یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

کد خبر: 79763 تاریخ انتشار : دوشنبه 1 آبان 1402 | 09:16 ق.ظ

از نقاشی کاغذی تا نقاشی صورت / تشریح پشت پرده آرایشگری زنانه از زبان شیما و شمیم قاسمی خواهران آرایشگر جیرفتی

تصور شما از ارایشگاه های زنانه چیست؟دیدگاه عموم مردم در مورد آرایشگاه ها و آرایشگران زنانه بدبینانه بوده لذا به سراغ ۲ خواهر مدرس آرایشگری رفتیم تا از چند و چون حرفه ای آرایشگری مطلع و برای عموم مردم پشت پرده این حرفه را تشریح کنیم. شمیم و شیما قاسمی ۲ خواهر فعال عرصه آموزش […]

تصور شما از ارایشگاه های زنانه چیست؟
دیدگاه عموم مردم در مورد آرایشگاه ها و آرایشگران زنانه بدبینانه بوده لذا به سراغ ۲ خواهر مدرس آرایشگری رفتیم تا از چند و چون حرفه ای آرایشگری مطلع و برای عموم مردم پشت پرده این حرفه را تشریح کنیم.


شمیم و شیما قاسمی ۲ خواهر فعال عرصه آموزش حرفه ای آرایشگری در جنوب کرمان می باشند که آرایشگران زیادی را آموزش و تربیت کرده اند.
شمیم قاسمی سابقه آرایشگری خود را یک دهه(۱۰سال) برشمرد و گفت: تخصص بنده در زمینه شنیون بوده و آموزش آرایشگری را پنج سال پیش شروع نمودم.
مدرس دورهای آموزشی آرایشگری نقطه شروع خود را به عرصه آرایشگری تکمیل نشدن تعداد یک دوره آموزشی آرایشگری توسط دوست خود عنوان و تشریح کرد: دوستم یک دوره آموزشی با ظرفیت چهار نفر برنامه ریزی نموده بود ولی تعداد این دوره تکمیل نشد لذا پیشنهاد حضور در این دوره را بمن ارایه کرد و بنده در این دوره شرکت و نمودم و نقطه آغاز آرایشگری من از اینجا کلید خورد.


خانم قاسمی زمینه ورود خود را به دنیای آرایشگری علاوه بر شرکت تصادفی در دوره آرایشگری، پیش زمینه هنری خود در دوران بچگی دانست و افزود: از بچگی علاقه خاصی به نقاشی داشتم و دوران نوجوانی بصورت حرفه ای نقاشی انجام می دادم تا جایی که نقاشی هایم در نمایشگاه ها هم عرضه می نمودم.


وی با بیان اینکه از نقاشی کاغذی به نقاشی صورت رسیدم، راز موفقیت خود را شرکت در دوره های آرایشگری و بروز نمودن اطلاعات و کسب تجربیات جدید برشمرد و تصریح کرد: مهم ترین دوره اموزشی من در کشور ارمنستان تحت نظر نابغه شنیون دنیا جورج کات روسی بود که در ادامه دوره های زیادی در تهران و کیش شرکت نمودم.
این مدرس آرایشگری به فعالیت های آموزشی خود اشاره کرد و از برگزاری مستمر دوره های آموزشی با شرکت حداقل ۱۵ و حداکثر ۲۶ نفر در شهرستان جیرفت خبر داد و گفت: علاقمندان می توانند جهت شرکت در این دوره ها با شماره +۹۸۹۳۰۱۲۸۶۱۷۴ تماس برقرار نمایند.


از مامایی تا آرایشگری

شیما قاسمی(خواهر بزرگتر) دانش آموخته وزارت بهداشت در رشته مامایی بوده که باوجود استخدام در مجموعه درمان دانشگاه علوم پزشکی، به علاقه خود رجوع نموده و بیخیال کار دولتی شده است.


مدرس آرایشگری در جنوب کرمان علت انصراف از کار دولتی و فعالیت در عرصه آرایشگری را علاقه و استعداد خود برشمرد و تشریح کرد: از بچگی علاقه به آرایشگری و نقاشی داشتم لذا این موضوع زمینه ای برای افزایش علاقه و حضور بنده در عرصه هنرمندی آرایشگری شد.

  • آرایشگری که آرایشگاه نرفته و خودش، خود را آرایش میکند
    شیما قاسمی آزمون و خطاهایش را در آرایش اقوام خود طی دوران جوانی و دوران تحصیل برشمرد و گفت: تا کنون آرایشگاه نرفتم و در تمامی عروسی های اقوام و آشنایان؛ خودم و نزدیکانم را خودم آرایش مینمایم و این موضوع ریشه در دوران جوانی دارد.

تصور عامه از برابری حقوق آرایشگری با پزشکی ناثواب است

مدرس آرایشگری در جنوب کرمان تصور عامه مردم را از برابری حقوق آرایشگری با پزشکی ناثواب دانست و اظهار داشت: آرایشگری شغل سخت، پراسترس و حساسی است که پس از گذشت چندین سال و با توجه به کیفیت کار منتج به درآمد زایی خوب می شود که این مهم در تمامی شغل ها محقق می شود بطور مثال یک پزشک پس از سال ها فعالیت و باتوجه به کیفیت کارخود مریض های زیادی را جذب می کند و نسبت به سایر همکاران خود درامد زیادی کسب می کند.
وی با بیان اینکه تعداد آرایشگاه ها و آرایشگران زنانه روز بروز در حال افزایش است، خاطرنشان کرد: تمامی این آرایشگران درآمد کافی پیدا نمی کنند چرا که مهمترین اصل در آرایشکری کیفیت کار بوده که در اثر تجربه، علاقه و پشتکار رقم می خورد لذا بعضی از آرایشگران پس از مدتی انصراف می دهند چون تصورشان از درآمد آرایشکری با میزان درامد واقعی بسیار فاحش بوده است.
وی افزود: در همه مشاغل تاپ ترین ها بیشترین درآمد را دارند و این موضوع در حرفه آرایشگری هم مصداق پیدا می کند ولی اینکه همه ارایشگران درامد نجومی دارند، کذب است.
خانم قاسمی هزینه های اقلام ارایشی با کیفیت را زیاد دانست و بر تیپ و ظاهر آرایشگر برای جذب بیشتر تاکید کرد و گفت: کیفیت کار آرایشگر بخش اعظمی از راه جذب مشتری بوده ولی نمی توان در این بین به پوشش(تیپ) و زیبایی آرایشکر توجه نکرد لذا این موضوعات علاوه بر اجاره محل آرایشگاه و هزینه های جاری بخشی زیادی را از درامد آرایشگری را به خود اختصاص می دهد.


این مدرس آرایشگری اظهار داشت: اگر کرم بیکیفیت در آرایش استفاده شود سبب عدم رضایت مشتری و ایجاد بیمارهای پوستی می شود از این رو یکی از شاخص های کیفیت گرایی استفاده از اقلام ارایشی مارک بوده که بسیار این موضوع هزینه بر بوده است.

نگاه هنرمندانه به آرایشگری رمز موفقیت این حرفه است
خانم شیما قاسمی با بیان اینکه نگاه هنرمندانه به آرایشگری رمز موفقیت این حرفه است، آرایشگری را هنر دانست و گفت: تغییر چهره یک شخص نوعی هنر بوده و هر کسی توانایی انجام این هنر را ندارد.

  • بدون استعداد وارد حوزه آرایشگری نشوید
    وی بر استعداد ذاتی، پشتکار و تلاش در آرایشگری تاکید کرد و گفت: یک آرایشگر خوب یک شبه آرایشگر مطرح نشده و پس از تلاش های زیاد و با صرف هزینه و وقت در دوره های اموزشی زیاد تبدیل به بهترین ها می شود

  • وی با بیان اینکه بدون استعداد دنبال کاری نروید، بر استعدادیابی هنرجویان تاکید کرد و گفت: در هر دوره اگر هنرجویی متوجه عدم استعداد خود شود، پول دوره را برگشت می دهیم.

  • وی سطح ارایشگران جیرفت را خوب ارزیابی کرد و گفت: ارایشگری نیاز به دوره و ابدیت شدن دارد و هر دوره را باید بر اساس معلومات هنرجو انتخاب کرد چرا که هنرجوی مبتدی در ابتدا باید دوره ها را در شهر خود و سپس بعد از کسب تجربیات اولیه دوره متناسب معلومات خود را انتخاب کند.
  • آرایشگران زیر ذربین
    خانم قاسمی یکی از معایب بزرگ حرفه آرایشگری را زیرذره بین بودن این صنف دانست و گفت: آرایشگری هم مانند دیگر اصناف بوده ولی متاسفانه آرایشگران بیش از حد زیرذربین هستند.

  • وی با بیان اینکه احتمال خطا و وجودادم های بد در تمامی شغل ها و صنوف وجود دارد، تصریح کرد: بسیاری تصور می کنند بیشتر آرایشگران از همسر خود جداشده اند و این موضوع در بقیه صنوف و شغل ها رخ می دهد ولی چون آرایشکران زیرذربین هستند، بیشتر دیده می شود.

  • این مدرس آرایشگری افزود: آرایشگران باید به دلیل شغل خود برای جذب بیشتر مشتری نسبت به سایر اقشار به لباس و ارایش خود بیشتر توجه کنند لذا این موضوع یک امر عادی بوده و بلحاظ مرتبه شغلی آرایشگران هم مانند دیگر صنوف و شغل ها عادی هستند و از اسمان به ز مین نیامده اند.

آرایشگری فرصتی برای اشتغالزایی
خانم قاسمی با بیان اینکه آرایشگری فرصتی برای اشتغالزایی است، گفت: شاید این بعد از آرایشگری کمتر نادیده گرفته می شود چرا که ایجاد یک شغل برای دولت بسیار هزینه بر بوده و در آمار اشتغال تاثیرگذار بوده لذا باید از آرایشگران بعنوان یکی از مشاغل اشتغالزا نگاه حمایتی شود.

انتقاد یک آرایشگر از آرایشگران
لامصب کاری بلد نیستی، انجام نده

مدرس آرایشگری جنوب کرمان از انجام فعالیت های پزشکی در حوزه آرایشگری انتقاد کرد و گفت: لامصب کاری بلد نیستی، انجام نده لذا فکر کن خواهر خودت زیر دستت هست.
خانم قاسمی فعالیت های بوتاکس،برداشتن خال، تزریق ژل، لیزر را متعلق به بخش پزشکی دانست و انجام این فعالیت ها را توسط آرایشگران غیراخلاقی برشمرد.
وی اظهار داشت: به دلیل داشتن اطلاعات پزشکی با توجه به رشته تحصیلیم(مامایی) هرگز کارهای زیبایی پزشکی انجام نمی دهم چون از عوارض این فعالیت ها مطلع هستم.
وی افزود: مراجعه کننده زیادی برای انجام این امورات دارم ولی بدون تامل و صریح پاسخ منفی قاطعانه می دهم.

  • تکثر آرایشگران ریشه در تغییر ارزش هاست
    خانم قاسمی مدرس یکی از علت های ازدیاد تعدد ارایشگران را تغییر ارزش ها و منفعت اقتصادی دانست و گفت: مشکلات اقتصادی جامعه برای کسب درامد و چشم و هم چشی ها سبب شده تعداد زیادی به سمت ارایشگری یورش ببرند.

آینده نگری خواهران جیرفتی برگزاری ورکشاپ و شرکت در آموزش های بین المللی

خواهران آرایشگر شیم شه آینده نگری فعالیت های آرایشگری خود را برگزاری ورکشاپ و شرکت در آموزش های بین المللی ترسیم نمودند و بر اجرایی شدن این مهم تاکید نمودند.

خاطره شیربن
۱-یک مشتری داشتیم که پس از ۲ ساعت فعالیت میکاپ، ماسک زد و رفت.
۲- یک عروس حساس داشتیم که تایم نداشت و بعلت مسافت تا تالار مجبور شدم تا زمان سوار شدن به ماشین در حرکت، ارایش را انجام دادیم.

شیما و شمیم قاسمی، خواهران آرایشگر صاحب آموزشگاه آرایشگری شمیا و شمیم واقع در میدان شاهد جنب شیرینی سرای وحید(جهاد دانشگاهی سابق) می باشند.

تهیه و تنظیم: هادی شفیعی

نظرات بینندگان:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده − 5 =