. یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

کد خبر: 83464 تاریخ انتشار : سه شنبه 21 آذر 1402 | 13:30 ب.ظ

توسعه اقتصادی روستاها فراموش شده است !!/بقلم حاج صادق علیزاده

مردم شریف جیرفت وعنبر آباد ، آیا شماهم موافقید؟ الف: پژوهش های اقتصادی نشان می دهد علاوه بر اینکه شهرستانهای جیرفت وعنبر آباد از توسعه عقب مانده اند توسعه اقتصادی روستاهای این منطقه که سهم بسیار بالایی در تولید محصولات کشاورزی ، دامداری وصنایع دستی دارند توجهی به آنها نشده ‌ و فراموش شده  اند […]

مردم شریف جیرفت وعنبر آباد ، آیا شماهم موافقید؟

الف: پژوهش های اقتصادی نشان می دهد علاوه بر اینکه شهرستانهای جیرفت وعنبر آباد از توسعه عقب مانده اند توسعه اقتصادی روستاهای این منطقه که سهم بسیار بالایی در تولید محصولات کشاورزی ، دامداری وصنایع دستی دارند توجهی به آنها نشده ‌ و فراموش شده  اند !!.

ب: به دلیل دور افتادگی مناطق روستایی از مراکز شهری ‌، عدم ارتباط اصولی مسؤلین حوزه سیاست گذرای ومسؤلین اجرایی منطقه ای ، پایین بودن توان سرمایه ای ، فشار ‌و فقر و استیصال موجود در روستاها ، مازاد محصولات تولیدی و منابع اهالی روستاها پیش فروش ‌ و توسط واسطه گران ، سلف خران و دلالان غارت و با نازلترین قیمت به شهرستانها و مراکز استان‌ها منتقل ‌ و سود هنگفت آن از کف روستائیان رفته و کار توسعه اقتصادی روستا ها نیز مختل می شود.

ج: وجود تعداد بسیار زیاد روستاهای این شهرستانها و ‌تنوع بسیار زیاد محصولات کشاورزی ، دامداری وصنایع دستی بی نظیر چنانچه طی این سالهاتوسط مسؤلین امر و نخبگان مؤثر به  امر توسعه اقتصادی روستاها توجه شده بود! شاهد فقر و استیصال ، پیش فروش تولیدات با نازلترین قیمت ، غارت مازاد تولیدات توسط دلالان،  ‌گاهآ رها کردن تولیدات به علت بالاتر بودن هزینه تولید در بیابان‌ها و بعضا به عنوان اعتراض در خیابان‌های شهرهای… نبودیم .

د: خلاصه: اولا چرا مناطق شهری وهم روستایی این منطقه مهم به عنوان گلوگاه استراتژیک جنوب شرق کشور توسعه پیدا نکرده ؟ و به این روز کشیده شده است !؟ دوما راه چاره چیست ؟ ‌راه میانبر کدام است ؟

توصیه کاربردی:
۱-  پر واضح است که برای تحقق توسعه اقتصادی روستاها به صورت صحیح ‌ و منطقی نمی توان همه جمعیت روستایی را ( به ویژه قشر تحصیل کرده ) در فعالیتهای یدی کشاورزی و دامپروری دخالت داد. لزوما بایستی صنایع وابسته به کشاورزی و دامپروری و صنایع دستی و… را به علت نیروی کار فراوانتر و ‌ارزان‌تر گسترش ‌و چهره روستاها باتوسعه صنایع وابسته تغییر ‌و شخصیت اجتماعی آنها شکوفا و از مهاجرت به شهرها جلوگیری شود.
۲- برابر آسیب شناسی های صورت گرفته راهبرد اصلی و ‌اساسی برای برون رفت  از این وضعیت با وحدت همه جانبه همه نیروها اعم از جناح های سیاسی ،اقوام و طوایف ،با محوریت یک فرد مطلع و عملگرا و حمایت ‌و نظارت مردم شریف وجوانان عزیز و پر انرژی، یک تغییر اساسی ، هوشمند و مدیرانه را رقم و به وضع موجود برای همیشه پایان و  توسعه شهر و روستا محقق گردد.
ادامه دارد …

نظرات بینندگان:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × چهار =