. یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

کد خبر: 83468 تاریخ انتشار : سه شنبه 21 آذر 1402 | 13:42 ب.ظ

اعظمی :

پیگیر تکمیل پروژه تامین آب شرب جیرفت و عنبرآباد هستیم/ سد جیرفت راهکار حلال تشنگی جیرفت است

دبیر مجمع نمایندگان استان کرمان، گفت: تعدادی از چاه‌های آب شرب شهر جیرفت دارای آرسنیک هستند، هر چند وزارت نیرو تلاش گسترده‌ای برای نصب سیستم های حذف آرسنیک کرده تا آب آشامیدنی با کیفیت مناسب و عاری از هر گونه عناصر سنگین باشد؛ اما راه حل اصلی تامین آب شرب از سد جیرفت است. به […]

دبیر مجمع نمایندگان استان کرمان، گفت: تعدادی از چاه‌های آب شرب شهر جیرفت دارای آرسنیک هستند، هر چند وزارت نیرو تلاش گسترده‌ای برای نصب سیستم های حذف آرسنیک کرده تا آب آشامیدنی با کیفیت مناسب و عاری از هر گونه عناصر سنگین باشد؛ اما راه حل اصلی تامین آب شرب از سد جیرفت است.

به گزارش کنارصندل به نقل از خبرگزاری خانه ملت ذبیح الله اعظمیساردوئی نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی، درمورد آخرین اقدامات صورت گرفته در حوزه انتخابیه خود، گفت: با حضور مدیران ارشد وزارت نیرو از حوزه معاونت منابع آب گرفته تا آب و فاضلاب کشور در جیرفت و عنبرآباد دو موضوع را مد نظر قرار دادند، نخست اینکه بند نجف آباد روی رودخانه هلیل که برای تامین آب اراضی کشاورزی روستاهای پایین دست بسیار اهمیت دارد به دلیل بی توجهی مسئولان ذیربط در سالیان قبل از ردیف بودجه‌ای سنواتی حذف شده بود که بعد از ۱۵ سال احیا شد و در پی سفری که وزیر نیرو به جیرفت داشتند مبلغ ۵۰ میلیارد تومان به آن اختصاص دادند که امروز اعتبارات آن نزدیک به ۹۴ میلیارد تومان افزایش یافته است.

کانال‌های آبرسانی در نواحی نجف آباد احداث شده است​

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه کانال‌های آبرسانی در نواحی نجف آباد احداث شده بود، افزود: با احداث کانال‌ها آبرسانی، حقابه واقعی به کشاورزان تعلق نگرفته بود،که با راه اندازی بند نجف آباد و کانال‌های آبرسانی مربوطه علاوه بر رضایت کشاورزان و روستاییان، شاهد صرفه جویی حدود ۱۰ میلیون متر مکعب آب خواهیم بود که میتوان آن را در حوزه‌های دیگر مصرف کرد.

اعظمی با اشاره به تامین آب شرب جیرفت و عنبرآباد از سد جیرفت، یادآور شد: کمیسیون کشاورزی مجلس تلاش گسترده‌ای داشت تا این مسئله در ردیف اعتبارات قرار بگیرد که در نهایت قرار گرفت و تا کنون حدود ۸۳۵ میلیارد تومان اعتبار هم برای آن در نظر گرفته شده است که به مرور این مبلغ اختصاص و ابلاغ می‌شود.

تعدادی از چاه‌های آب شرب شهر جیرفت دارای آرسنیک هستند

دبیر مجمع نمایندگان استان کرمان با بیان اینکه آنچه مجلس در بودجه سنواتی اختصاص داده و دولت آن را پذیرفته تا طی یک سال آینده شاهد تکمیل پروژه تامین آب شرب جیرفت و عنبرآباد خواهیم بود، تاکید کرد: تعدادی از چاه‌های آب شرب شهر جیرفت دارای آرسنیک هستند، هر چند وزارت نیرو تلاش گسترده‌ای برای نصب سیستم های حذف آرسنیک کرده تا آب آشامیدنی با کیفیت مناسب و عاری از هرگونه عناصر سنگین باشد. اما راه حل اصلی تامین آب شرب از سد جیرفت است. 

وزارت نیرو کانال‌های آبرسانی زیر سد تنظیمی جیرفت احداث کند

وی در ادامه به احداث شبکه کانال‌های آبرسانی وزارت نیرو اشاره کرد و اظهار داشت: قرار شده با همکاری وزارت نیرو کانال‌های آبرسانی زیر سد تنظیمی جیرفت احداث شود که متاسفانه هنوز هم تکمیل نشده است اما با پیگیری اینجانب مقرر شد از محل ردیف بند “ی” منابع مالی وزارت نیرو مبلغی برای احداث کانال PC2 معروف به کانال خط میانچیل اختصاص یابد. شایان ذکر است کانال مذکور در مسیر فوق حدود ۴۰ روستا را پوشش می دهد. از طرف دیگر کشاورزان حاشیه رودخانه هلیل به دلیل اینکه حقابه‌ای دریافت نکردند برای نجات باغات و کشاورزی خود اقدام به حفر چاه نمودند. 

عدم تخصیص حقابه کشاورزان از هلیل رود ​

اعظمی با بیان اینکه در حال حاضر نمی توان اهالی روستاهای مذکور را از بهره گیری آب چاه منع کرد، یادآور شد: به دلیل عدم تخصیص حقابه کشاورزان از هلیل رود نمی‌توانیم روستاییان را از بهره گیری آب‌های چاه منع کنیم، بنابراین اگر چاه‌ها را به روش قانونی و دادگاه حذف کنیم کشاورزی منطقه نابود خواهد شد و شاهد مهاجرت اهالی منطقه خواهیم بود. لذا تنها راه حل مشکل احداث کانال آبرسانی و تحویل حقابه کشاورزان و در نهایت حذف چاه‌های غیرمجاز است. 

عضو کمیسیون کشاورزی در مجلس یازدهم با تاکید بر اینکه جیرفت از لحاظ زمین و مسکن، شهر بسیار گرانی است، افزود:  تمام اراضی مسکونی منطقه جیرفت به مسیر زون آب شرب برخورد کرده است و منجر به محدودیت توسعه طرح تفصیلی شهر شده است، اما طی بازدید صورت گرفته دو مدیر ارشد وزارت نیرو مقرر شد چاه‌هایی که در حاشیه شهر قرار گرفته‌اند، تغییر مکان داده و زمین‌های آزاد شده برای شهرک سازی مورد استفاده قرار گیرند.همچنین در سفر مدیران ارشد وزارت نیرو به جیرفت، مدیرکل آبفای استان به همراه یکی از مدیران ارشد قرارگاه خاتم امام حسن مجتبی(ع) با حضور فرماندار شهر از تعدادی روستاهای با تنش آبی از جمله روستای پرجمعیت جزفطن در بخش اسماعیلیه بازدیدی داشتند و مقرر شد پروژه‌های نیمه تمام در اسرع وقت تکمیل و مورد بهره برداری قرار گیرند./

نظرات بینندگان:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 3 =