. جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

کد خبر: 22915 تاریخ انتشار : پنجشنبه 12 اسفند 1395 | 23:50 ب.ظ

اولین همایش بین المللی و دومین همایش ملی کشاورزی، محیط زیست و امنیت غذایی در دانشگاه جیرفت پایان یافت

   به گزارش سایت کنارصندل، مهندس امان الله سلیمانی معاون پشتیبانی توسعه منابع دانشگاه جیرفت گفت: اولین همایش بین المللی و دومین همایش ملی کشاورزی، محیط زیست و امنیت غذایی با تدوین بیانیه به کار خود پایان داد. مهندس سلیمانی ضمن قدردانی از همه کسانی که تلاش کردند که این همایش به نحو مطلوب […]

 

به گزارش سایت کنارصندل، مهندس امان الله سلیمانی معاون پشتیبانی توسعه منابع دانشگاه جیرفت گفت: اولین همایش بین المللی و دومین همایش ملی کشاورزی، محیط زیست و امنیت غذایی با تدوین بیانیه به کار خود پایان داد.

مهندس سلیمانی ضمن قدردانی از همه کسانی که تلاش کردند که این همایش به نحو مطلوب برگزار شود افزود: دانشگاه جیرفت به عنوان قطب تولید علم در جنوب استان کرمان باید پیشرو در تولید علم دانش بنیان در راستای برطرف کردن نیاز های جامعه باشد.

وی بیان کرد: این همایش باعث شد یافته های داخلی و خارجی در زمینه کشاورزی، محیط زیست و امنیت غذایی تبادل شود که نقطه عطفی در پژوهش در دانشگاه جیرفت بود.

مهندس سلیمانی ادامه داد بیانیه این همایش به شرح ذیل تدوین شده است.

به لطف خداوند منان و تلاش دست ‏اندرکاران، اولین همایش بین المللی و دومین همایش ملی کشاورزی، محیط زیست و امنیت غذایی در تاریخ ۱۰ اسفند ماه ۱۳۹۵ در دانشگاه جیرفت با حضور حدود ۳۰۰ نفر از پژوهشگران دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی داخلی و خارجی برگزار گردید. در این همایش علاوه بر سخنرانی کلیدی اندیشمندان میهنمان، دو سخنران فرهیخته مدعو از دانشگاه میلان نیز حضور داشتند. در این گردهمایی بین المللی از ۴۰۰مقاله ارسال شده به دبیرخانه همایش نزدیک به ۳۸۰ مقاله پذیرش شد که از این تعداد ۱۵ مقاله به صورت سخنرانی و بقیه به صورت پوستر در پنل های کشاورزی، محیط زیست و امنیت غذایی ارایه گردید. پس از بحث و بررسی در کمیته علمی همایش پیشنهادات به صورت ذیل تدوین گردید.

–  تاکید جدی بر توسعه ای برنامه های مرتبط با بحران آب در حوزه کشاورزی و محیط زیست به گونه ای که از طریق یک کارگروه متشکل از دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی و اجرایی برنامه های اجرا شده درمنطقه جنوب کرمان مجددا پایش شده و چالش ها و پتانسیل های آن مورد بررسی قرار  گرفته و نتایج حاصل به سازمان های اجرایی مربوط منتقل گردد.

–  با توجه پتانسیل کشاورزی منطقه و اهمیت امنیت غذایی در سطح ملی، ایجاد یک کارگروه متخصص در زمینه توسعه کشاورزی ارگانیک با همکاری دانشگاه جیرفت، مرکز تحقیقات کشاورزی و سازمان جهاد کشاورزی، شرکت های دانش بنیان فعال و سایر مراکز اجرایی مرتبط پیشنهاد می گردد.

–  با توجه به نگرانی های روز افزون بقایای مواد شیمیایی، سموم و عناصر سمی در محصولات غذایی کشاورزی، پیشنهاد می شود. دولت جهت کنترل کیفیت مواد غذایی، استفاده بهینه از مواد شیمیایی و سموم در تولیدات محصولات کشاورزی، از وزارت خانه های مرتبط بودجه ای برای تجهیز و راه اندازی آزمایشگاه مرجع مجهز و مدرن در منطقه جنوب کرمان اختصاص دهد تا با انجام تحقیقات توسط محققین دانشگاهی و بررسی مکرر محصولات امکان تولید غذای سالم هر چه بهتر فراهم گردد.

–  مشکلات مرتبط با چالش های بازار و نوسانات قیمت محصولات کشاورزی منطقه جنوب کرمان یا به عبارتی قطب کشاورزی جنوب کشور، باعث ایجاد یک سردرگمی و به هم ریختگی در برنامه تولید محصولات کشاورزی در این منطقه ی حساس شده است. لذا یکی از راهکارهای افزایش امنیت تولید محصولات غذایی این منطقه ایجاد یک کارگروه متخصص جهت آمایش بازار محصولات مهم منطقه و برنامه ریزی بلند مدت تولید محصولات کشاورزی، بازاریابی و صادرات می باشد.

–  پیشنهاد می شود دولت در اولویت های پژوهشی، انجام طرح های تحقیقاتی کلان و ملی مرتبط با تولید غذای سالم  راهکارهای کاهش بقایای مواد شیمیایی، سموم و عناصر سمی به خصوص در منطقه جنوب کرمان که قطب کشاورزی است را مد نظر و مورد تاکید قرار دهد.

–  با توجه به اینکه روستاها مهمترین مراکز جمعیتی تولیدات کشاورزی هستند، سلامت ، بهداشت، سطح آگاهی و سطح تکنولوژی در روستاها ارتباط زیادی با ایمنی  و امنیت غذایی در سطح ملی دارد. لذا باید برنامه های امنیت غذایی و سلامت یا ایمنی غذایی از این سطح آغاز گردد. بنابراین پیشنهاد می گردد با همکاری متخصصان دانشگاه جیرفت، دانشگاه علوم پزشکی، مسئولان سازمان توسعه روستایی، سازمان جهاد کشاورزی و مرکز تحقیقات کشاورزی کارگروهی جهت بررسی چالش های توسعه روستایی به عنوان محور کشاورزی پایدار و امنیت غذایی ایجاد گردد.

–  با توجه به مساله خشک شدن جازموریان به عنوان بزرگترین دریاچه آب شیرین کشور و پیامدهای زیست محیطی ناشی از آن ایجاد کارگروه متخصص با هماهنگی دانشگاه و مراکز اجرایی مرتبط با آن پیشنهاد می گردد. همچنین بر اساس  بیانیه روز جهانی تالاب ها همکاری و پشتیبانی جدی مالی و اجرایی دولت در پیشبرد برنامه های این کارگروه ضرورت دارد.

–  در پایان از زحمات بی دریغ مسئولین دانشگاه، پشتیبانی علمی و مالی سازمان های دولتی و غیر دولتی،  همکاران گرامی و دانشجویانی که در برپایی این گردهمایی بین المللی تلاش نمودند سپاسگزاری و قدردانی می گردد.

نظرات بینندگان:

  1. رضا گفت:

    عجب همایشی . به مهمانی بیشتر می اید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده − 10 =