. جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

کد خبر: 30248 تاریخ انتشار : شنبه 30 دی 1396 | 15:23 ب.ظ

آغاز کاوش در سایت باستانی کنارصندل پس از ده سال وقفه

‍ به گزارش پایگاه خبری کنارصندل، مهندس علیرضا رزم حسینی استاندار کرمان از آغاز کاوش در سایت باستانی کنارصندل پس از ده سال وقفه به سرپرستی دکتر سجادی خبر داد و گفت: اولین کنگره ملی تمدن فرهنگی هلیل رود در اسفندماه سال جاری برگزار خواهد شد.   رزم حسینی ظهر شنبه در نشست با مدیرکل میراث […]

‍ به گزارش پایگاه خبری کنارصندل، مهندس علیرضا رزم حسینی استاندار کرمان از آغاز کاوش در سایت باستانی کنارصندل پس از ده سال وقفه به سرپرستی دکتر سجادی خبر داد و گفت: اولین کنگره ملی تمدن فرهنگی هلیل رود در اسفندماه سال جاری برگزار خواهد شد.

 

رزم حسینی ظهر شنبه در نشست با مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، دادستان کرمان، مدیرکل روابط عمومی استانداری و دکتر سجادی سرپرست باستان شناسی تپه کنار صندل جیرفت، افزود: اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان نسبت به ارائه طرح اولین کنگره ملی تمدن فرهنگی حوزه هلیل رود اقدام نماید و یک پانل تخصصی در خصوص سایت باستانی کنارصندل برگزار کند.

وی یادآورشد: وفق توافقات صورت گرفته با اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مقرر شد طی روزهای آینده، عملیات کاوش در سایت باستانی کنار صندل آغاز شود.

استاندار کرمان تصریح کرد: اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ملزومات مورد نیاز تیم باستان شناسی سایت کنارصندل را به سرپرستی دکتر سجادی تهیه و تحویل نماید.

 

 

پیگیری روند تکمیل پرونده ثبت جهانی سایت باستانی کنارصندل

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان با اشاره به اینکه شروع مجدد کاووش های باستان شناسی در سایت کنارصندل براساس مطالبات به حق مردم منطقه و با پیگیری های استاندار کرمان در سطح ملی صورت گرفته است، یادآورشد: دکتر سجادی یکی از باستان شناسان باسابقه در سطح ملی و بین الملل است و اقدامات قابل قبولی را از خود بر جای گذاشته است.

محمود وفائی با اشاره به اینکه دکتر سجادی سرپرستی شروع مجدد عملیات کاوش در سایت باستان شناسی کنار صندل را بر عهده گرفته است، تصریح کرد: حسب دستور استاندار کرمان، همزمان با کار حفاری، روند تکمیل پرونده ثبت جهانی سایت باستانی کنارصندل و همچنین برگزاری کنگره جهانی کنار صندل پیگیری و دنبال خواهد شد.

 

 

همکاری های بین المللی با کارشناسان درجه یک دانشگاهی در سایت باستانی کنار صندل

 

سرپرست کاوش های باستانی سایت کنارصندل نیز در این دیدار ضمن تبیین اهمیت سایت کنار صندل، گفت: صرف نظر از حفاری علمی سایت کنارصندل، ثبت جهانی این سایت (به عنوان دومین تپه ثبت جهانی) نیز یکی از اهدافی است که به طور جد دنبال خواهد شد.

سجادی با تبیین روند ثبت جهانی تپه سوخته سیستان، افزود: ده سال وقفه در عملیات حفاری در سایت کنارصندل، صدمات زیادی را به سایت وارد کرده که در ابتدای امر ساماندهی سایت و تعیین عرصه و حریم آن انجام می گیرد.

وی با تاکید براینکه شهرستان جیرفت و حوزه تمدنی هلیل رود استعداد خوبی برای پذیرش گردشگران داخلی و خارجی دارد، یادآورشد: پس از ثبت جهانی تپه سوخته سیستان، سال گذشته این سایت بیش از ۵۰ هزار نفر گردشگر داخلی و خارجی را جذب کرد و اشتغالزایی قابل ملاحظه ای ایجاد نمود.

سرپرست کاووش های باستانی سایت کنارصندل با اشاره به همکاری های بین المللی با کارشناسان درجه یک دانشگاهی، تصریح کرد: در کنار مسائل علمی حفاری سایت کنارصندل، آموزش جوانان بومی دانشگاهی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

نظرات بینندگان:

  1. حسین گفت:

    مواظب باشید که جناب استاندار به عرصه این تپه هم وارد نشود که سرنوشت طرح های عمرانی شهری شهر کرمان ، گریبان این تپه را هم خواهد گرفت و یکهو جلونگاه بنیادهای در سایه شبه دولتی خواهد شد .

  2. حسین گفت:

    مواظب باشید که جناب استاندار به عرصه این تپه هم وارد نشود که سرنوشت طرح های عمرانی شهری شهر کرمان ، گریبان این تپه را هم خواهد گرفت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 + هجده =