. شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

کد خبر: 33057 تاریخ انتشار : چهارشنبه 16 آبان 1397 | 21:43 ب.ظ

گفتگو با مدیر مجموعه بومگردی آدور جیرفت

مجتمع های بوم گردی جنوب کرمان نیازمند حمایت میراث فرهنگی و اتاق بازرگانی هستند

  سرمایه گذار مجتمع بوم گردی “آدور” جیرفت گفت:متاسفانه برای معرفی مجتمع های بوم گردی جنوب کرمان نقشه ای وجود ندارد، گردشگران باتوجه به طول و عرض جغرافیایی و امکانات شخصی به مجتمع های بوم گردی دسترسی پیدا می کنند.   به گزارش پایگاه تحلیلی خبری کنارصندل ،کریم کریمی سرمایه گذار مجتمع بوم گردی “آدور” […]

 

سرمایه گذار مجتمع بوم گردی “آدور” جیرفت گفت:متاسفانه برای معرفی مجتمع های بوم گردی جنوب کرمان نقشه ای وجود ندارد، گردشگران باتوجه به طول و عرض جغرافیایی و امکانات شخصی به مجتمع های بوم گردی دسترسی پیدا می کنند.

 

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری کنارصندل ،کریم کریمی سرمایه گذار مجتمع بوم گردی “آدور” شهرستان جیرفت گفت: تمام تلاش مان بر این است که با ساخت مجتمع های بوم گردی سنت های دیرینه را احیا کرده و در کنار آن فضایی دلنشین برای گردشگران مهیا کنیم.

 

وی افزود: مجتمع بوم گردی “آدور” با زیربنایی بیش از هزار متر مربع در مزرعه ۴۵ هکتاری “ارت “با امکاناتی ازجمله :سوئیت های کپری مجهز به حمام و سرویس بهداشتی ،رستوران کپری ،استخر سرپوشیده شنا با بنای کپری ،کپر ها،دریاچه دو هکتاری مجهز به قایق سواری و ماهیگری ،اسب سواری و …می باشد.

 

کریمی تصریح کرد: در این مجموعه تلاش می شود که محصولات مورد نیاز از مزرعه ارگانیک “ارت “تهیه شود و ۹۰ درصد مواردی که برای فضا کافیست در این مزرعه تولید می شود .

 

وی افزود: بوم گردان می توانند با همراهی فرد راهنمای مجموعه از طرح های موجود در مزرعه ” ارت ” بازدید داشته باشند و این طرح ها شامل: پروار بندی گوساله ، پروار بندی گوسفند، پرورش زنبور عسل، پرورش بوقلمون، پرورش ماهی و مزرعه گندم و ذرت ، نخلستان های وسیع و …است.

 

سرمایه گذار مجتمع بوم گردی آدور گفت: یکی از ویژگی های بسیار خوب مجتمع آدور این است که در شعاع جغرافیایی ؛تپه های باستانی کنار صندل، تخت سلیمان، جازموریان ،جنگل کهور مهروئیه، دشت بابونه و… قرار دارد.

 

وی افزود: منطقه جیرفت و میانچیل امکانات بالقوه بسیاری دارد و باید این امکانات بالقوه را به بالفعل تبدیل کنیم که این مهم با راه اندازی مجتمع های بوم گردی انجام می شود و بوم گردی ها نشان دهنده فرهنگ منطقه هستند و کمکی برای احیا سنت های قدیمی است و سعی بر این داریم که فضایی ایجاد کنیم تا بازی های بومی و محلی منطقه را در این مجموعه داشته باشیم.

 

کریمی اظهار کرد: به زودی گالری کوچکی از تمام وسایل قدیمی مثل: چرخ های نخ ریسی، آسیاب های دستی و غیره در این مجموعه احیا می‌شود.

 

سرمایه گذار مجتمع بوم گردی آدور با بیان بخشی از مشکلات گفت :خواستار حمایت میراث فرهنگی و اتاق بازرگانی در زمینه های مالی و آموزشی هستیم که به ما کمک کنند تا بتوانیم به خوبی فرهنگ منطقه را به کشورها و استانهای دیگر معرفی کنیم.

 

کریمی گفت: برای راه اندازی مجتمع بوم گردی آدور بدون دریافت تسهیلات ،با هزینه شخصی مبلغی بالغ بر ۱۵۰ میلیون تومان هزینه کرده است.

 

وی اظهار کرد:متاسفانه هیچ گونه نقشه بوم گردی در جیرفت نداریم، از بم به سمت جیرفت هیچ گونه تابلویی از بوم گردی های جنوب کرمان وجود ندارد و این موضوع بوم گردان خارجی و داخلی را دچار مشکل کرده و بوم گردان با توجه به طول و عرض جغرافیایی و امکانات شخصی مکان ها را پیدا می‌کنند برای شناساندن و معرفی مجتمع های بوم گردی نیازمندحمایت میراث فرهنگی و اتاق بازرگانی و نهادهای ذیربط هستیم.

 

سرمایه گذار مجتمع بوم گردی آدور ضمن تشکر از بازدید و حضور خبرنگاران از این مجموعه گفت: حضور خبرنگاران در این مکان باعث امیدواری است .

 

شایان ذکر است :نام “آدور” برگرفته از گیاهی خودرو آدور یا همان خارشتر است که در گذشته به دلیل عدم وجود وسایل سرمایشی به وسیله آب و باد برای خنک کردن فضا ازآن استفاده می کردند و اکنون هم روستا نشینان مناطق جنوبی استان کرمان برای خنک کردن فضا از گیاه “آدور” استفاده می کنند گل های این گیاه خاصیت درمانی دارد و آدور خوراک شتر نیز می باشد.

 

یادآور می شود:مجتمع بوم گردی “آدور” ۳۵ کیلومتری شهرستان جیرفت در حوزه میانچیل،روستای دهنو شهسوار واقع شده است.

تنظیم: مژگان سنجری

نظرات بینندگان:

  1. حسین اقتداری گفت:

    سلام خداقوت واقعا باعث فخر مباهات وجود چنین افردای مثل آقای کریمی که تلاش اکنن آداب و فرهنگ کهن میونچیل زنده بمونه و نه تنها در منطقه بلکه در جهان ببالین به ای قدمت و فرهنگ اصیل.(مزاح>) “خی کریمی بگوی مهمون خارجی یح یکی بوکلمون بدهه ور زمین نمک گیر بهن هر سال بیان “

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 1 =