. چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

کد خبر: 63379 تاریخ انتشار : پنجشنبه 1 دی 1401 | 22:44 ب.ظ

از یاد رفته های جیرفت قسمت ۱۹

محمد افشارمنش ورود اولین اتومبیل به جیرفت آن طوری که سید محمدعلی گلاب زاده مولف کتاب کرمان در گذر تاریخ گفته است ورود اولین اتومبیل به کرمان در سال ۱۲۹۵، احتمالا توسط “موسیو لکوف بلژیکی” به کرمان آورده شده، این شخص از مستشاران دارایی بوده و قبل از “میلسپو” در کرمان مسولیت داشته، این دکتر […]

محمد افشارمنش

ورود اولین اتومبیل به جیرفت

آن طوری که سید محمدعلی گلاب زاده مولف کتاب کرمان در گذر تاریخ گفته است ورود اولین اتومبیل به کرمان در سال ۱۲۹۵، احتمالا توسط “موسیو لکوف بلژیکی” به کرمان آورده شده، این شخص از مستشاران دارایی بوده و قبل از “میلسپو” در کرمان مسولیت داشته، این دکتر میلسپو آمریکایی بوده و علاقه زیادی به اصلاح دارایی ایران داشته اما رضا خان مایل نبوده! زیرا می خواسته از دارایی ایران سوء استفاده کند.
به هر حال با ورود اولین اتومبیل به کرمان در ساختمان کنسولگری که آن زمان در محل کنونی پرورشگاه صنعتی فعال بوده، متوقف شد و چون خیابانی وجود نداشت، روزها از طریق بازار، راهی محل spR ( پلیس جنوب ) که حدود خیابان ناصریه بود می شده.
در بازار کرمان مردم برای تماشای این اتومبیل که به ” درشکه آتشین” معروف بود، می ایستادند. (۱)
و اما اولین کامیون در سال ۱۳۲۷ وارد جیرفت شده، این خودرو یک دوج ارتشی که از حراجی های ارتش خریداری شده بود فسیل خرما (۲)
از بم بار زده و برای مرحوم امان ا… خان عامری به جیرفت آورده! راننده این کامیون آقایی بوده به نام ضرابی و آیا اینکه قبل از این کامیون خودرو کوچک دیگری وارد جیرفت شده یا نه، اطلاعات دقیقی در دست نیست! که بعید می نماید چنین اتفاقی افتاده باشد، اما در سال ۱۳۳۵ و در زمان مدیریت مرحوم فرشچی آموزش و پرورش جیرفت اولین خودرو خود را به رانندگی مرحوم احمد نیکبخت از اهالی راین جهت انجام امور جاری دستگاه تعلیم و تربیت در اختیار می گیرد، این مرحوم نیکبخت بعدها در جیرفت اولین آموزشگاه رانندگی، تحت عنوان آموزشگاه رانندگی نیکبخت را راه اندازی کرده و علاقه مندان را تعلیم رانندگی می داده که بعد از آن آموزشگاه های دیگری از جمله آموزشگاه رانندگی رویا به مدیریت مرحوم محمود میرشکار ی، آموزشگاه رانندگی علیخانی و… به امر آموزش اهالی جیر فت پرداختند و ای بسا ادارات دیگری هم قبل از آموزش و پرورش صاحب خودرو شده باشند.

۱. سید محمد علی گلاب زاده، کرمان در گذر تاریخ
۲. ساقه اصلی خرما، خرمابُن، بومی ها به آن جُنگ می گویند و پاجوش

جهت ورود به کانال خبری کنارصندل در روبیکا بر روی تصویر کلیک کنید

نظرات بینندگان:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده − 12 =