. چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

کد خبر: 66523 تاریخ انتشار : جمعه 21 بهمن 1401 | 10:27 ق.ظ

پیام کمپین هلیل و جازموریان به وزیر نیرو در حاشیه سفرهوایی ایشان به جنوب کرمان

به نام خدا وزیر محترم نیرو جناب آقای دکتر مهرابیان با درود فراوان ضمن خوش آمد گویی برای ورود جنابعالی به مهد تمدن ایران ، توجه شما را به چند نکته اساسی که زندگی مردم جنوب ایران در گرو آن است، جلب می نماید. نخست به عنوان پیش‌گفتار باید گفت:هلیل رود تنها رودخانه دایمی جنوب […]

به نام خدا

وزیر محترم نیرو جناب آقای دکتر مهرابیان

با درود فراوان

ضمن خوش آمد گویی برای ورود جنابعالی به مهد تمدن ایران ، توجه شما را به چند نکته اساسی که زندگی مردم جنوب ایران در گرو آن است، جلب می نماید.

نخست به عنوان پیش‌گفتار باید گفت:
هلیل رود تنها رودخانه دایمی جنوب کشور و منبع تامین آبهای زیر زمینی جنوب استان کرمان است ، ذخیره کردن آب هلیل رود در سد جیرفت که تولید برق ندارد و شبکه آبرسانی آن هم تکمیل نشده است و حقابه کشاورزان سنتی را هم از آنها گرفته است ، نه تنها هیچ سودی برای مردم جنوب کرمان ندارد ، بلکه باعث خشک شدن باغها و مزارع حاشیه هلیل رود هم شده و مردم برای نجات کشاورزی خود ناچار به حفر بیش از ۱۵ هزار حلقه چاه و برداشت آبهای زیر زمینی شده اند .
این برداشت بی رویه ، موجب پایین آمدن سطح آبها و فرونشست و مرگ زمین شده و ریشه درختان جنگلی، به دلیل پایین رفتن سطح آبها ، دیگر توان جذب آب را نداشته و جنگلها خشک شده اند و خشک شدن جنگل‌ها و مراتع موجب افزایش دما و تغیرات اقلیمی و ایجاد ریزگردها گردیده است.

از سوی دیگر سالیانه ۵ هزار میلی متر از سطح آب سد جیرفت در گرمای بالای ۵۰ درجه ای جیرفت تبخیر می شود.

این سد به دلیل قرار گرفتن در پشت ریشه های صخره ای کوه، حتی برای آبخیزداری و تقویت آبخوانها هم تاثیری ندارد ، زیرا دهها روستای پایین دست سد جیرفت ، از روستاهای نجف آباد، زینل آباد تا چمن و دریاچه و … که در گذشته بالاترین سطح آب و چاه آرتیزین داشته اند ، پس از ساخت سد جیرفت خشک شده اند !

بنابراین:
۱- با توجه به اجرای خط انتقال آب خلیج پارس به استانهای کرمان و یزد ، دیگر دلیلی برای ادامه طرح خانمان بر انداز ، پر تنش ، غیرکارشناسی و بدون مجوز پروژه انتقال آب سرشاخه های هلیل رود به کرمان ، و تونل انتقال آب و سد صفا رود و اتلاف بیت المال باقی نمی ماند.
الف : اعتبارهای باقی مانده در حسابهای مربوط به پروژه انتقال آب سرشاخه های هلیل رود ، به حسابهای طرح انتقال آب خلیج پارس منتقل گردد.
ب : با توجه به اینکه ماههاست که دستگاههای حفاری ( tbm) در تونل انتقال آب در حوزه رابر و بردسیر ، با مقاومت مردم و حکم دستگاه قضایی توقیف شده اند ، و توقف آنها برای وزارت نیرو بسیار پر هزینه است ، از تونل ها خارج گردد تا هم در جاهای دیگر بکار برده شوند ، و هم خیال مردم راحت شده و اعتماد آنها به وزارت نیرو و دولت باز گردد.

۲ – در هنگام مطالعات ساخت جیرفت ، شرکتهای مشاور و وزارت نیرو ، حقابه زیست محیطی تالاب بین المللی جازموریان را در نظر گرفته اند ، ولی از زمان بهره برداری از سد جیرفت ، هیچگاه این حقابه رها نشده و در نتیجه تالاب بین المللی جازموریان که بزرگترین تالاب آب شیرین کشور و ۲ برابر دریاچه ارومیه مساحت دارد ، و ۲۳۰ گونه جانوری و ۲۲۰ گونه گیاهی در آن زندگی می کنند ، خشک شده و تغیرات اقلیمی در کل منطقه ایجاد شده است.
بنابراین مردمان استانهای جنوبی کشور انتظار دارند به عنوان عالی ترین مسئول در این خصوص ، دستور رها سازی حقابه زیست محیطی جازموریان از سد جیرفت را داده و در استمرار آن نظارت فرمائید.

۳- با توجه به اینکه سد جیرفت در یکی از زیباترین مناطق جغرافیایی جنوب کرمان ساخته شده است ، لازم است که با حفظ تدابیر امنیتی ، امکان گردشگری مردم در اطراف سد فراهم گردد.
زیرا عادلانه نیست که هم حقابه آنها در سد جیرفت به بند کشیده شود و هم امکان بهره بردن از طبیعت زیبا از آنها گرفته شود .

۴- مهمترین توجیه طرح تامین آب آشامیدنی شهرهای جیرفت و عنبرآباد و … از سد جیرفت، بالا بودن آرسنیک و مواد معدنی آلاینده در آب این شهرها است که از چاهها تامین می شود.
اما هیچکس به دنبال این نبوده که علت آلایندگی و بالا بودن آرسنیک چیست؟!
پر واضح است که دلیل بالا بودن آرسنیک و مواد آلاینده در چاهها ، خود سد جیرفت است!
زیرا با ساخت سد جیرفت ، آبی که می بایست در هلیل رود جاری شود و آبهای برداشت شده از چاهها را جبران کند ، در پشت سد جیرفت ذخیره شده و در نتیجه حجم آبهای زیر زمینی کم شده و آرسنیک و مواد آلاینده ، به نسبت آب موجود در سفره های آب زیر زمینی زیاد تر شده است .

به این نکته نیز توجه داشته باشید که بر پایه پژوهش های پزشکی، *بیشترین موارد سرطان خون در جنوب کرمان دیده شده است! *.

بنابراین به جای انتقال آب سد جیرفت برای تامین آب آشامیدنی شهرهای جیرفت و عنبرآباد و … ، هلیل رود را در بستر طبیعی خود رها کنید تا مانند هزاران سال گذشته آبخوانها وچاهها را تامین کند و آرسنیک و مواد آلاینده کم شده و مردم بتوانند مانند اجداد خود در پایین ترین نقطه هلیل رود و جازموریان هم مانند هزاران سال گذشته، بدون هیچ گونه ترسی از سرطان خون و دیگر بیماری ها، از چشمه ها و چاه ها ، آب بیاشامند!

۵ _اگر میخواهید کاری اساسی در دوران وزارت خود انجام دهید، شبکه فاضلاب شهری و تصفیه آب های خاکستری در شهرهای جنوب کرمان را در دستور کار خود قرار دهید تا هر خانه و اداره با دست کم ۲ چاه برای دسشوئی و آشپزخانه، آبهای زیر زمینی را آلوده نکند!.

با این طرح ، هم محیط زیست سالم می ماند ، هم مردم راضی هستند و هم پیمانکاران !

۵ _ به منظور شفاف سازی و پیشگیری از تنش اجتماعی ، حیف و میل بیت المال و تخریب محیط زیست ، اسناد و مدارک ، آمارها و گزارش‌های مربوط به پروژه انتقال آب سرشاخه های هلیل رود به کرمان و سد صفارود برای تحقیق و تفحص در مجلس ، در اختیار آقایان دکتر شکرالهی و دکتر اعظمی قرار گیرد.

با سپاس
۲۱ بهمن ۱۴۰۱
کمپین هلیل و جازموریان
فرود رفعتی

جهت ورود به کانال خبری کنارصندل در روبیکا بر روی تصویر کلیک کنید

نظرات بینندگان:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 − 5 =