. چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

کد خبر: 69323 تاریخ انتشار : سه شنبه 23 اسفند 1401 | 09:20 ق.ظ

اجرای طرح بسیج سلامت نوروزی در شهرستان جیرفت کلید خورد

به گزارش خبرنگارکنارصندل از مرکز بهداشت شهرستان جیرفت سرپرست مرکز بهداشت شهرستان جیرفت گفت: اجرای طرح بسیج سلامت نوروزی امسال از ۲۲ اسفندماه ۱۴۰۱در شهرستان جیرفت آغاز می‌شود تا پایان ۱۴ فروردین‌ماه سال ۱۴۰۲ تداوم خواهد داشت. دکتر علیرضا مقبلی صبح روز دوشنبه “۲۲ اسفندماه” در جمع کارشناسان بهداشت محیط در سالن سلامت مرکز بهداشت […]

به گزارش خبرنگارکنارصندل از مرکز بهداشت شهرستان جیرفت

سرپرست مرکز بهداشت شهرستان جیرفت گفت: اجرای طرح بسیج سلامت نوروزی امسال از ۲۲ اسفندماه ۱۴۰۱در شهرستان جیرفت آغاز می‌شود تا پایان ۱۴ فروردین‌ماه سال ۱۴۰۲ تداوم خواهد داشت.

دکتر علیرضا مقبلی صبح روز دوشنبه “۲۲ اسفندماه” در جمع کارشناسان بهداشت محیط در سالن سلامت مرکز بهداشت با تقدیر و قدردانی از عملکرد بهداشت محیط در سال ۱۴۰۱، در رابطه با طرح بسیج سلامت نوروزی، اظهار کرد: مانور اجرای طرح بسیج سلامت نوروزی امروز رسما” در شهرستان جیرفت با رژه خودروی اجرا خواهد شد.

وی با بیان اینکه مانور اجرای طرح بسیج سلامت نوروزی اهداف و نحوه اجرای این طرح تببین و همچنین ساماندهی نیروها حاضر نیز انجام خواهد شد، افزود: طرح بسیج سلامت نوروزی از ساعت ۸ صبح تا ۸ شب بوده و این ساعت نیز تا ۱۲ شب قابل تمدید است.

مقبلی افزود: در طرح بسیج سلامت نوروزی از همه اماکن و مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی، سامانه‌های‌ آب‌رسان، نمازخانه‌ها، پمپ بنزین‌ها و غیره بازدید خواهد شد.

سرپرست مرکز بهداشت جیرفت با تاکید بر لزوم رعایت بهداشت فردی و اجتماعی در ایام تعطیلات نوروزی، گفت: افراد با رعایت بهداشت فردی از جمله شست‌وشوی منظم دست‌ها با آب و صابون به حفظ سلامتی خود و دیگران کمک کنند؛ گفتنی است همچنین موادغذایی را از محل‌هایی که ضوابط بهداشتی به ویژه بهداشت فردی را رعایت می‌کنند، خریداری کنند.

وی با بیان اینکه شهروندان از خرید موادغذایی بالقوه خطرناک از قبیل ساندویچ، دل، جگر و غیره که توسط دست‌ فروشان عرضه می‌شود، جدا خودداری کنند، اظهار کرد: در هنگام خرید موادغذایی و آشامیدنی دقت کنید که بر روی محصول حتماً تاریخ تولید و انقضاء، پروانه ساخت از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و یا شناسه نظارت، آدرس محل تولید و شرایط نگهداری درج شده باشد.

این مقام مسئول: با تاکید بر اینکه به منظور جلوگیری از ابتلاء به بیماری‌های انگلی و عفونی روده‌ای یک سری خوردنیها حساس مثل سبزیجات، میوه‌جات،کاهو….. را قبل از مصرف شسته وبا محلول ضد عفونی کننده سبزیجات گندزدایی کنند، تاکید کرد: از خرید کنسروهای باد کرده و زنگ‌زده و هر نوع مواد غذایی که خواص ظاهری “طعم، بو و مزه” آن تغییر کرده باشد، خودداری کرده و موادغذایی کنسروی را قبل از مصرف ۱۰ تا ۲۰ دقیقه بجوشانید.

در این جلسه مهندس اسفندیاری کارشناس مسئول بهداشت محیط مرکز بهداشت شهرستان جیرفت از آغاز طرح بسیج سلامت نوروزی در این شهرستان به صورت رسمی خبر داد.
اسفندیاری با اشاره به شروع خرید‌های نوروزی گفت : با فعال شدن بازار نوروز در شرایط کنونی، نظارت کارشناسان بهداشت محیط بر مراکز تولید و عرضه مواد غذایی و اماکن عمومی و سطح بازار افزایش یافته است.

او :از شروع طرح بسیج سلامت نوروزی از ۲۲ اسفندماه خبر داد و گفت : این طرح تا ۱۵ فروردین ۱۴۰۲ ادامه ادامه خواهد داشت.

رئیس بهداشت محیط افزود: در این طرح ۴۰ بازرس بهداشت محیط در ۱۹ اکیپ بازرسی روزانه ۸ اکیپ بازرسی همراه با یک تیم واکنش سریع ۳ نفره و یک نفر آنکال از ۲۲۴۴ واحد صنفی و اماکن عمومی و ۱۶۴۵ مراکز حساس طبق تعریف ارائه شده در دستور العمل تحت پوشش بیش از ۲ بار بازدید را برعهده دارند.

وی: به شلوغی قابل توجه بازار خرید آجیل و شیرینی و نیز آرایشگاه‌ها و تالار‌های پذیرایی در روز‌های پایانی سال اشاره کرد و افزود: در همین راستا این اماکن بصورت ویژه بازرسی خواهند شد.

کارشناس مسئول بهداشت محیط مرکز بهداشت شهرستان جیرفت ادامه داد: در این طرح” ۱۶۴۵ واحد صنفی “بصورت ویژه بازرسی خواهند شد.

این کارشناس بهداشت محیط گفت: در بازرسی‌های صورت گرفته همچنین بحث سلامت مواد اولیه و شرایط نگهداری مواد غذایی هم با دقت رصد خواهد شد.

اسفندیاری با اشاره به شلوغی مطب‌ها و آرایشگاه‌های زنانه در این روز‌های پایانی سال گفت: در این مراکز با توجه به حضور جمعیت، تهویه هوا ضروری است و این مورد توسط کارشناسان در محیط‌ های شلوغ حتما رصد خواهد شد.

مهندس اسفندیاری در پایان از مردم خواست تا هرگونه تخلفات بهداشتی بویژه در بحث رعایت نکردن دستورالعمل های بهداشتی را حتما به سامانه ۱۹۰ یا تلفن ۰۳۴۴۳۲۱۸۵۱۲ واحد بهداشت محیط گزارش دهند .

گزارش و تصاویر : خسرو احسانی

نظرات بینندگان:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک + بیست =