. سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

کد خبر: 69345 تاریخ انتشار : چهارشنبه 24 اسفند 1401 | 12:23 ب.ظ

نقش و جایگاه بزرگان در طرح های مردمی و حفاظت از عرصه های ملی جنوب کرمان

نقش و جایگاه بزرگان،ریش سفیدان،سران طوایف جنوب کرمان در طرح های مردمی و حفاظت از عرصه های ملی جنوب کرمان به گزارش کنارصندل مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان در جلسه عصر امروز سران طوایف و جوامع محلی جنوب کرمان به نقش و جایگاه بزرگان،ریش سفیدان،سران طوایف جنوب کرمان در طرح های مردمی و […]

نقش و جایگاه بزرگان،ریش سفیدان،سران طوایف جنوب کرمان در طرح های مردمی و حفاظت از عرصه های ملی جنوب کرمان

به گزارش کنارصندل مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان در جلسه عصر امروز سران طوایف و جوامع محلی جنوب کرمان به نقش و جایگاه بزرگان،ریش سفیدان،سران طوایف جنوب کرمان در طرح های مردمی و حفاظت از عرصه های ملی جنوب کرمان اشاره کرد.

در ابتدای جلسه حجت الاسلام و المسلمین حسینی زاده مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه اداره کل در این جلسه ضمن بیان اینکه منابع ملی متعلق به عموم جامعه است با نقل احادیث و روایتی از ائمه معصومین به اهمیت حفظ و نگهداری از منابع طبیعی و کاشت درخت اشاره کرد.

وی ضمن اشاره به اهمیت حفظ پوشش گیاهی و جنگلها و نقش آنها در کنترل ریزگردها افزود: حفظ و حراست از منابع طبیعی بدون کمک و همیاری جوامع محلی، معتمدین و ریش سفیدان غیر ممکن است و این جوامع می توانند نقش بسیار ارزنده ای در حفظ و حراست از منابع ملی و همچنین در راستای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت ایفا کنند.

در ادامه مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان ضمن ارائه گزارشی از وضعت عرصه های منابع طبیعی جنوب کرمان، حفاظت و حراست از این عرصه ها را وظیفه ای همگانی دانست.

قاسم رحیمی نیا حفظ، احیا، توسعه و بهره برداری اصولی از عرصه های منابع ملی را از اهم وظایف این مجموعه عنوان کرد و گفت: سندار کردن اراضی ملی، اجرای پروژه های آبخیزداری در مناطق سیل خیز، جنگلکاری، صدور پروانه چرای دام، بیابان زدایی نیز از دیگر فعالیتهای اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان است.

وی ضمن اشاره به طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در کشور افزود: سهم جنوب کرمان طی ۴ سال تولید و کاشت ۱۶ میلیون اصله درخت است که تحقق این امر مهم نیاز به همکاری و همراهی جوامع محلی، ریش سفیدان، دهیاران و سایر اقشار جامعه دارد.

در ادامه دکتر محسنی فعال فرهنگی اجتماعی و از اساتید دانشگاه آزاد اسلامی جیرفت
با اشاره به نقش مهم بزرگان، معتمدین و جوانان در حفظ اراضی ملی این منطقه گفت: مقام معظم رهبری در چشم انداز افق ۴٠ ساله دوم و در بیانیه گام دوم انقلاب به حوزه کشاورزی و منابع طبیعی اشاره ویژه ای کرده است.

مجتبی محسنی افزود: مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب به حوزه کشاورزی و منابع طبیعی اشاره و در فهرست طولانی فرصت های مادی کشور به زمین های حاصلخیز، تنوع کشاورزی، منابع طبیعی و زیر زمینی اشاره نموده اند.

این استاد دانشگاه از راه اندازی کارگروه تبیین گام دوم با هدف جذب جوانان جهت مشارکت در حوزه های مختلف خبر داد و گفت: بزرگان و سران طوایف جنوب کرمان در کنار جوانان منطقه در پیشبرد اهداف ما در این کارگروه همیشه همراه و همگام بوده اند.

محسنی در ادامه با اشاره به اینکه در آیات قران، روایات و احادیث ائمه به اهمیت کاشت درخت و حفظ منابع طبیعی تاکید بسیاری شده است افزود: حفظ اراضی ملی و پیروی از فرمایشات مقام معظم رهبری در حوزه منابع طبیعی و کاشت ۳ نهال توسط هر ایرانی در راستای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت از اهداف این کارگروه است.

وی با اشاره به نقش بزرگان طوایف، جوامع محلی و جوانان در حفظ اراضی ملی به اهمیت اجرای طرح زراعت چوب و نقش عظیم جنگل ها در اقتصاد برای برون رفت از اقتصاد تک محصولی در کشور اشاره کرد.

گفتنی است جلسه جوامع محلی و سران طوایف منطقه جنوب کرمان عصر امروز به منظور استفاده از تجارب و ظرفیت آنها به ریاست قاسم رحیمی نیا مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری و با حضور حجت الاسلام و المسلمین حسینی زاده مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه، فرماندهی یگان حفاظت، اعضای شورای معاونین اداره کل و سران طوایف و جوامع محلی جنوب کرمان در محل سالن اجتماعات زنده یاد مهندس بهبودی اداره کل برگزار شد.

نظرات بینندگان:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفت + 1 =