. پنج شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

کد خبر: 81653 تاریخ انتشار : دوشنبه 29 آبان 1402 | 18:13 ب.ظ

دغدغه ردیابی قاتل خاموش در جنوب کرمان

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت با اشاره به پویش غربالگری فشار خون(قاتل خاموش) و دیابت در جنوب استان کرمان گفت: پویش ملی سلامت در ۴۲۸ خانه بهداشت روستایی از طریق ۶۱۰ بهورز و نیز ۴۸ پایگاه سلامت شهری از طریق  ۱۶۴ مراقب سلامت در حال اجراست. به گزارش کنارصندل به نقل از خبرگزاری ایرنا […]

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت با اشاره به پویش غربالگری فشار خون(قاتل خاموش) و دیابت در جنوب استان کرمان گفت: پویش ملی سلامت در ۴۲۸ خانه بهداشت روستایی از طریق ۶۱۰ بهورز و نیز ۴۸ پایگاه سلامت شهری از طریق  ۱۶۴ مراقب سلامت در حال اجراست.

به گزارش کنارصندل به نقل از خبرگزاری ایرنا ، طاهره بیگ زاده روز دوشنبه در جمع اهالی رسانه با اشاره به پویش ملی سلامت که طی آن افراد به صورت رایگان غربالگری می‌شوند اظهار کرد: واحدهای سیار هم در بیمارستان ها، برخی کلینیک ها و ستادهای نماز جمعه اقدام به اجرای پویش ملی سلامت می‌کنند.

وی یادآور شد: جمعیت بالای ۱۸ سال جنوب کرمان ۵۲۶ هزار نفر است که باید تحت غربالگری فشار خون قرار گیرند.
بیگ‌زاده افزود: احتمال داده شده ۱۵۷ هزار و ۸۰۰ نفر یعنی ۳۰ درصد جمعیت ۱۸ سال به بالا در جنوب کرمان مبتلا به فشار خون باشند.
این مسئول ادامه داد: تاکنون و بر اساس آزمایش‌های سال‌های گذشته که فقط افراد ۳۰ سال به بالا مورد بررسی قرار می‌گرفتند ۴۳ هزار و ۷۲۲ بیمار شناسایی شده اند و تحت درمان هستند.
بیگ زاده تاکید کرد: فشار خون بیماری بدون علامتی است که به آن قاتل خاموش می‌گویند و موجب مرگ بسیاری می‌شود لذا باید به موقع شناسایی شود.
وی افزود: تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که فشارخون دارند ٢ برابر بیشتر دچار سکته قلبی و چهار برابر بیشتر دچار سکته مغزی می‌شوند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت بیان کرد: افراد ۱۸ سال به بالا و زنان باردار باید زیرپوشش این پویش قرار گیرند تا نسبت تشخیص ارتقا یابد و مردم را آگاه کنیم.

وی با اشاره به اینکه ابتلا به دیابت نیز در افراد ۴۰ سال به بالا طی این طرح اندازه گیری می شود افزود: در سنین ۱۸ تا ۳۹ سال هم اگر بیماری های زمینه‌ای وجود داشته باشد یا افراد علایمی همچون وزن بالا دارند مورد غربالگری قرار می‌گیرند.
بیگ زاده اظهار کرد: انتظار می‌رود ۱۱.۵ درصد از جمعیت ۴۰ سال به بالا در جنوب کرمان دچار دیابت باشند که حدود ۶۰ هزار نفر خواهد بود.
وی گفت: تاکنون ۱۸ هزار و ۱۷۶ نفر مبتلا به دیابت در جنوب کرمان شناسایی شده‌اند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت افزود: طی ۲۰ تا ۲۶ آبان از میان ۶ هزار و ۶۶۳ نفر افرادی که غربالگری شده‌اند ۶۱۸ نفر فشار خون بالا داشتند و ۳۱۳ نفر هم دیابتی شناسایی شدند که از بیماری خود اطلاع نداشتند.

دانشگاه علوم پزشکی جیرفت هشت شهرستان جیرفت، عنبرآباد، کهنوج، منوجان، فاریاب، جازموریان، رودبارجنوب و قلعه گنج را زیرپوشش خدمات رسانی دارد.

نظرات بینندگان:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده − نه =