. پنج شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

کد خبر: 83801 تاریخ انتشار : پنجشنبه 30 آذر 1402 | 16:06 ب.ظ

رویداد ملی فناورانه آفت سوسک سرخرطومی حنایی در جنوب کرمان برگزار شد

رویداد ملی علمی فناورانه آفت سوسک سرخرطومی حنایی با حضور دکتر خیام‌ نکویی معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش وترویج کشاورزی کشور، رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان، نماینده مردم شهرستان های جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی، رئیس پارک علم و فن آوری کشاورزی کشور، رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی جنوب […]

رویداد ملی علمی فناورانه آفت سوسک سرخرطومی حنایی با حضور دکتر خیام‌ نکویی معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش وترویج کشاورزی کشور، رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان، نماینده مردم شهرستان های جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی، رئیس پارک علم و فن آوری کشاورزی کشور، رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی جنوب کرمان، مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه، امام جمعه شهرستان جیرفت، مدیران کل، معاونین، مدیران و‌کارشناسان، محققین، رئیس نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی، رئیس اتاق اصناف کشاورزی جنوب کرمان، باغداران و صاحبان ایده های فناورانه رویداد در محل مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی جنوب کرمان برگزار شد.

به گزارش کنارصندل به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان احمد احمدپور رئیس سازمان عنوان کرد: هماهنگی مجموعه سازمان جهاد کشاورزی، مرکز تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، منطقه جنوب کرمان به عنوان طرح پایلوت موفق در مبارزه با آفت سرخرطومی حنایی بوده و اتفاقاتی که امروز شاهد آن هستیم حاصل تلاش و ارتباطات بین دستگاهی است.

وی افزود: نظام مهندسی کشاورزی و بسیج مهندسین نیز در امر پایش، ردیابی و مبارزه کمک شایانی به کنترل آفت مذکور در مطقه جنوب کرمان کردند.وی بیان داشت: نگاه ما در سازمان جهاد کشاورزی مبتنی بر تحقیق، پژوهش و آموزش با استفاده از منابع و ظرفیت ها بوده است درهمین راستا طرح یاوران تولید در نظام نوین ترویج در بحث تولید گندم بسیار اثربخش واقع شد.

احمدپور اظهار داشت: با استقبال مردم طرح سرشاخه کاری گردو همزمان با تحقیق و آموزش در بیش از ۱۸ پایلوت انجام شده است و همچنین در معرفی ارقام و پایه ها با توجه به سایت تولید نهال سالم در مرکز تحقیقات، در حداقل زمان ممکن نتایج و دستاورد های تحقیقاتی به دست بهره برداران رسیده است و  در واقع اثربخشی تحقیقات بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی تصریح کرد: در اجرای طرح الگوی کشت درجهت استفاده بهینه از منابع آبی ، کشت های تابستانه و بهاره را به سمت کشت های زمستانه و پائیزه سوق داده ایم.

وی در پایان با اشاره به بهره گیری کارشناسان و بومی سازی دستورالعمل هابراساس شرایط منطقه در کنترل آفت سرخرطومی حنایی موفق عمل کردیم

ایده های برتر رویداد ملی فناورانه آفت سرخرطومی حنایی انتخاب شدند

رئیس کمیته علمی رویداد فناورانه آفت سرخرطومی حنایی خرما:

ایده های برتر رویداد ملی فناورانه آفت سرخرطومی حنایی انتخاب شدند

به گزارش کنارصندل به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان پیمان نامور رئیس کمیته علمی رویداد فناورانه آفت سرخرطومی حنایی عنوان کرد: ۲۱ ایده به دبیرخانه رویداد معرفی شد و از بین آنها ۱۶ ایده با محوریت تعیین پراکنش های جغرافیایی آفت و فناوری نوین مرتبط با آن، فناوری های نوین پیش آگاهی، فناوری های تشخیص درختان آلوده و علائم وجود آفت در حوزه زیستی و رفتاری، فناوری های نوین ردیابی و همچنین فناوری های نوین در مدیریت مبارزه تلفیقی از جمله مبارزات نوین در مبارزه های قانونی، مبارزه فیزیکی، فناوری های نوین به باغی، رفتاری، بیولوژیکی، فیزیولوژیکی و مبارزه شیمیایی انتخاب شدند.
وی افزود: ایده هایی که از نظر علمی بیس فنی داشتند مد نظر قرار گرفت و از بین ۱۶ ایده، ۷ مورد بالای ۵۰ درصد نمره برای بخش پایانی انتخاب شدند و جواز حضور در رویداد را کسب کردند و مورد حمایت قرار خواهند گرفت.
وی در ادامه بیان داشت: لاله ابراهیمی با طرح تولید موسوم به “فرمولاسیون کیتوزان جدایه بومی”، ایده اول این رویداد را از آن خود کرد که در این ایده با تولید “نماتد” که یک نوع کرم میکروسکوپی است و سازگاری با محیط زیست دارد با لارو و حشره سوسک سرخرطومی مقابله می شود.
علی عباسی با ایده ردیابی نخل های آلوده به آفت سوسک سرخرطومی حنایی با استفاده از سگ های ردیاب، دومین ایده برگزیده این رویداد شد.
حمید احدی هم با ایده تله فرمونی الکتریکی و پایش آنلاین “تله هوشمند” توانست عنوان سومین ایده برتر این رویداد را از آن خود کند.

سید مجتبی خیام نکویی رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی نیز بیان داشت: ما در ارتباط با این رویداد فناورانه یک سری حمایت های مادی و تسهیلاتی تدارک دیدیم و ایده های برتر به صندوق نوآوری و شکوفایی معرفی خواهد شد تا با حمایت بتواند ثبت اختراع شود.
وی اظهار داشت: تفکر ما در سازمان تحقیقات ایجاد مزارع نوآوری در حوزه های زراعی، باغی، دامداری و شیلات است و آخرین دانش های روز را در اختیار منتخبین قرار دادیم و به عنوان مزارع نوآور با استفاده از تسهیلات، خبرگان کشاورزی هر بخش را مورد حمایت قرار خواهیم داد‌.
نکویی تصریح کرد: ما امروز به نتیجه رسیدیم پیچیده ترین بخش نسبت به سایر بخش ها بخش کشاورزی است و با توجه به اینکه عوامل در دست ما نیست و کاربرد هوش مصنوعی برای مبارزه با آفات و بیماری های قرنطینه ای یک اهتمام ویژه ای داشته باشیم تا تحول ایجاد کنیم.

جنوب کرمان ظرفیت تولید قریب به ۶ میلیون تن محصول کشاورزی را دارد

مشاور وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی:

  جنوب کرمان ظرفیت تولید قریب به ۶ میلیون تن محصول کشاورزی را داردبه گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان سید مجتبی خیام نکویی رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی عنوان کرد: ۳۱ هزار هکتار سطح زیر کشت نخیلات جنوب کرمان، بُعد تولیدی ویژه ای برای صادرات و تامین معیشت کشاورزان و باغداران است و متاسفانه باید زودتر برای مبارزه ورود میکردیم.

وی افزود: خوشبختانه در طول یک سال اخیر فعالیت ها به اندازه ۶ گذشته بوده است و امروز میزان شناسایی نخیلات آلوده با پیشرفت مواجه شده و به دستورالعمل های کاربردی برای باغداران منتج شده است و باید در زمان بندی کوتاه مورد استفاده قرار گیرد.

خیام‌ نکویی ابراز داشت: ما نیاز به یک بسیج عمومی در منطقه برای مبارزه داریم همانطور که توانستیم مشکلات آفت جاروک جادوگر لیموترش را در منطقه مرتفع نمائیم.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی تصریح کرد: ۴.۵ میلیون تولید در بخش کشاورزی منطقه جنوب کرمان ظرفیت قابل توجهی برای دانش بنیان شدن کشاورزی در منطقه است و اگر کشاورزی مسئله اول منطقه جنوب کرمان شود ما سهم مجموعه را به ۱ میلیون تن با ارتقاء بهره وری افزایش خواهیم داد و به ۵.۵ میلیون تن خواهیم رساند.

وی بیان داشت: بروزرسانی در اجرای الگوی کشت ازجمله در منطقه جنوب کرمان تدوین شد و محصول گندم با توجه به استراتژیک و راهبردی بودن در سال گذشته  بدون افزایش سطح ۶ میلیون تن افزایش عملکرد داشت که نشانگر ظرفیت بهره وری منطقه جنوب کرمان است.

وی با اشاره به اینکه خرما از جهت اینکه ارتزاق مردم و تولیدات و تنوع محصولات خرما و همچنین ارزش افزوده این محصول راهبردی است عنوان کرد روش حل چالش و حل مسئله امروز با رویداد فناورانه به همت سازمان جهاد و سازمان تحقیقات تدوین و اجرایی شده و از همه ظرفیت های کشور استفاده شده است.

خیام نکویی اظهار داشت: کشاورزی دانش بنیان مبتنی بر دانش روز است و میزان افزایش نفوذ دانش با ارتقای بهروه وری، حفظ منابع پایه و حفظ ذخایر ژنتیکی امکان پذیر خواهد بود.

وی همچنین گفت: باید در کوتاه مدت دستورالعمل مبارزه با آفت سرخرطومی حنایی بکارگرفته شود و امروز این رویداد فناورانه برای جلوگیری از خسارت در کوتاه مدت با استفاده از ظرفیت های دانشگاه ها، بخش تحقیقات، جهاد دانشگاهی و حتی ظرفیت های خارج از کشور استفاده کنیم.

وی در ادامه عنوان کرد: بحث آموزش و ترویج در اطلاع رسانی به باغداران با مشارکت مردم در حوزه آموزش و ترویج باید مورد توجه قرار گیرد و حمایت شود و ما تمام توان خود را به کار خواهیم گرفت و نقش مسئولین استان در نظارت و ارزیابی حائز اهمیت است.

خیام نکویی خاطرنشان کرد: تقویت ایستگاه های قرنطینه ای باید به جد مورد توجه قرار گیرد و مبارزه با این آفت باید با رد و بدل کردن پاجوش ها از انتقال بین استان و منطقه جلوگیری شود.

نظرات بینندگان:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 1 =